“Consultaties kunnen efficiënter en empathischer met bingli”

Tijd en capaciteit (aanbod zorgverleners) is een groot probleem in de zorg. Met bingli kun je op beide fronten winst boeken, maakt Tom Van De Putte zich sterk. Ook de kwaliteit van de consultaties kan erdoor verbeteren.

Bingli startte dit jaar op met de bedoeling om consultaties bij huisartsen efficiënter, minder stresserend en empathischer te maken. Dat via artificiële intelligentie (AI). Bingli’s chatbot helpt de patiënt om de consultatie met de arts beter voor te bereiden door de patiënt slim te interviewennog voor de consultatie plaatsvindt. En wel als hij de afspraak (digitaal) maakt.

Zo willen we de capaciteit van de arts verbeteren wat hem in staat stelt om zijn patiënt accurater te behandelen”, zegt Van De Putte.

De kwadratuur van de cirkel? Niet noodzakelijk. Vandaag is de gemiddelde tijd beschikbaar voor een patiënt in een consultatie ongeveer 15 minuten in ons land. In Duitsland zelfs maar 7 minuten, in China hooguit 3 minuten. Een onhoudbare situatie wil je kwaliteitsvolle gezondheidszorg leveren.

Waar kun je dan tijds- en efficiëntiewinst boeken? Vooraf dus. Zo kan een patiënt die zin huiswerk al maakte, meteen to the point komen en de arts beschikt terstond over de vooraf gedeelde gegevens.

Dat staat in schril contrast met het huidige consultatieverloop. Nu onderbreekt de arts onder tijdsdruk zijn patiënt gemiddeld na 18 seconden. Met bingli neemt hij een vliegende start wat hem in een comfortable positie plaattst. Hetzelfde geldt voor de patiënt want een goede voorbereiding is het halve werk. Voorbereiding die gestuurd wordt door de  ‘intellligente’ vraagstelling van de chatbot. Staat de arts minder onder tijdsdruk, dan kan hij zich empathischer opstellen en krijgt hij meer ‘face time’ met zijn patiënt. Die houding heeft dan weer een positieve weerslag op de therapietrouw.

Neem nu een patiënt met diarreeklachten. Als je hem vooraf thuis al vragen laat beantwoorden over het uitzicht van die diarree, krijg je meer nauwkeurige info. Idem dito voor koorts als de patiënt al vooraf zijn temperatuur meet. “AI wordt een fantastische tool voor de arts net zoals de stethoscoop dat ooit was”, besluit Tom Van De Putte, die zeer ambitieuze plannen koestert met zijn chatbot: “Na de lancering in België zullen we internationaal gaan. We willen het centrale informatie- en communicatieplatform worden in de gezondheidszorg en de informatie-brug zijn tussen patienten en artsen.”

> Meer info :www.mybingli.com

> Video : http://www.mybingli.com/mybingli/

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.