Bereid uw praktijk voor op verplichte e-facturatie (Vas-lunchwebinar)

De Vlaamse zorgsector staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen op het vlak van elektronische facturatie. Om artsen helderheid te bieden over de nakende verplichtingen rond elektronische facturatie en e-invoicing organiseert het Vlaams Artsensyndicaat (VAS) op donderdagmiddag 22 mei 2025 een informatieve lunchwebinar “Verplichte elektronische facturatie voor artsen: klaar voor eFact, eAttest en e-invoicing?”

Dat gebeurt in samenwerking met accountancy- en advieskantoor Vandelanotte.

Verplichte e-facturatie aan ziekenfondsen vanaf 1 september 2025

Vanaf 1 september 2025 wordt elektronische factureren aan verzekeringsinstellingen verplicht voor alle ambulante medische verstrekkingen. Dat geldt zowel voor het systeem van derdebetaler (via eFact) als voor rechtstreekse betalingen door de patiënt (via eAttest). Hierdoor zullen ook de transparantiecodes, die bij elektronische facturatie verplicht zijn, consequent door alle artsen moeten worden toegepast.

Tijdens het webinar licht dr. Christophe Spaas, voorzitter van het Vas afdeling Antwerpen, Limburg en Vlaams Brabant, toe wat deze wettelijke verplichting praktisch inhoudt, hoe u kan factureren via eAttest en eFact. Hijh bespreekt kort de gevolgen voor het gebruik van de transparantiecodes.

Verplichte e-invoicing voor btw-plichtige artsen vanaf 1 januari 2026

Daarenboven geldt vanaf 1 januari 2026 ook de federale verplichting tot e-invoicing bij B2B-transacties voor btw-plichtige ondernemingen. Dat zijn facturen die rechtstreeks tussen de software van beide ondernemingen worden uitgewisseld. Een factuur in pdf versturen via email of via een platform zal dan niet langer volstaan.

Ook artsen die niet-therapeutische of btw-plichtige medische diensten aanbieden (zoals esthetische geneeskunde of medische deskundigenonderzoeken) ontspringen deze dans niet.

Bert Vandorpe, btw-expert bij Vandelanotte, gaat hier dieper op in en bespreekt welke artsen aan deze verplichting moeten voldoen, welke voorbereidingen er best getroffen kunnen worden en welke tools en software hiervoor nodig zijn.

Praktisch

  • De webinar vindt ‘s middags van 12.30 tot 13.30u plaats op 22 mei 2025 en richt zich tot alle artsen, huisartsen en artsen-specialisten.  
  • Deelnameprijs: 25 euro (excl. btw).
  • Leden van het Vlaams Artsensyndicaat kunnen gratis deelnemen, mits voorafgaande inschrijving. Accreditering is aangevraagd in de rubriek Ethiek en economie.
  • Inschrijven kan via de website van het Vlaams Artsensyndicaat (vlaamsartsensyndicaat.be) Klik hier om u in te schrijven 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.