Patiënt snel onderbreken is niet steeds negatief (onderzoek)

Artsen neigen ertoe om een patiënt bij aanvang van een consult al snel te onderbreken. Dat klinkt negatief. Het blijkt echter dat lang niet alle onderbrekingen het verloop van een consult belemmeren. Er bestaan namelijk naast verstorende onderbrekingen, die de inhoud en het verloop van een interactie verstoren, ook 'coöperatieve onderbrekingen', die een gesprek juist in stand houden. Dat meldt Nivel, het Nederlands Instituut voor de Eerstelijnszorg.
De huisartsen in de studie onderbraken hun patiënt gemiddeld 36 seconden na aanvang van de probleempresentatie door de patiënt. In de 84 consulten waren er in totaal 2405 onderbrekingen. Het merendeel daarvan (82,9 procent) was coöperatief; deze onderbrekingen hielden het onderwerp en het verloop van de interactie in stand. Patiënten onderbraken vaker dan artsen het consult op een verstorende (intrusieve) manier, ook mannen deden dit vaker dan vrouwen. Verstorende onderbrekingen werden vooral gemaakt in de fase van het bespreken van een diagnose of een behandelplan.

Verstorend
Mannelijke huisarsten bleken gesprekken vaker op een verstorende manier te onderbreken dan vrouwelijke huisartsen. Aan de andere kant onderbraken vrouwelijke patiënten hun huisarts vaker op een verstorende manier dan mannelijke patiënten. Ten slotte was de kans op een verstorende onderbreking groter in consulten met oudere patiënten. Dat gold zowel voor onderbrekingen door de huisarts als de patiënt.

Verder onderzoek moet uitwijzen in hoeverre andere factoren, zoals opleidingsniveau, ernst van de besproken symptomen, ervaring van de huisarts en ervaren tijdsdruk, een rol spelen in onderbrekingspatronen in medische interacties.

Daarnaast zal toekomstig onderzoek moeten uitwijzen hoe de patiënten en de huisartsen de onderbrekingen hebben ervaren en of ze tot andere uitkomsten van het consult leiden. 

Over het algemeen lijken huisartsen en patiënten goed naar elkaar te luisteren en met coöperatieve onderbrekingen in te springen op het onderwerp van gesprek om zo relevante informatie toe te voegen, begrip te tonen of onduidelijke zaken te verhelderen.

Meer over het onderzoek leest u hier.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Marc DE MEULEMEESTER

    14 november 2022

    Als ge goed luistert naar het verhaal van de patiënt krijgt ge de diagnose in vele gevallen om 1 presenteerblaadje !
    Ge moet niet na-apen wat die “journalisten “ van Ter Zake en De Afspraak doen en telkens wanneer er iets interessants gezegd wordt van den hak op den tak springen !
    Daarom is het woord “ na-apen “ hier op zijn plaats !
    En de E generatie kan gewoonweg niet meer luisteren , hun leven gaat scrollend voirbij !