eHealth-platformpannes: wanneer wordt het systeem eindelijk stabiel?

Artsen en apothekers kampten afgelopen vrijdag met computerproblemen. "Het waren andere storingen dan die van juli, maar het hoort niet, zeker niet als men werk wil maken van de dematerialisatie", zegt Charles Ronlez, vicevoorzitter van Recip-e.

Afgelopen vrijdag hadden artsen en apothekers nog maar eens computerproblemen. "Deze keer waren het andere spelers in het netwerk die problemen veroorzaakten", zegt Charles Ronlez, apotheker en vicevoorzitter van Recip-e. "Er waren problemen bij de Belnet-provider. De pannes waren niet dezelfde als die in de maanden juli en augustus, maar geruststellend is het niet. Zouden we niet heel de architectuur moeten herzien om het systeem duurzaam te verbeteren? De vraag werd gesteld, ook al is de heer Robben in dit stadium geen voorstander."

Het gevaar van de dematerialisatie

Hij wijst op de belangrijkste zwakte van het huidige systeem: "Er zijn te veel verschillende spelers en die maken het systeem nog kwetsbaarder dan dat van een bank: Proximus of Voo, de computersoftware... de toename van het aantal acteurs verhoogt het risico op mogelijke pannes en vooral voor apothekers of artsen die niet altijd meteen weten wat er fout loopt en wie er verantwoordelijk voor is om de problemen zo snel mogelijk te herstellen."

Dit keer lag de fout bij het bedrijf Belnet: "Omwille van een hardware-probleem ging de externe connectiviteit gedeeltelijk verloren, wat resulteerde in saturatie en prestatievermindering. Dat is nu opgelost, maar we hebben nog altijd problemen met de prestaties. Onze teams stellen alles in het werk om het probleem zo snel mogelijk op te lossen en we verwachten dat alles snel weer normaal zal werken."

Maar Charles Ronlez maakt zich vooral zorgen over de toekomst. "We zitten met een systeem dat nog altijd niet stabiel is en we willen meer  dematerialisatie. Het is niet geruststellend voor artsen en patiënten wanneer er geen voorschriften meer zijn en er storingen zijn. Bovendien werkt het Business continuity plan niet voor alle pannes. Ook dat kan beter."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.