#HIMSSLiège 2019: Hoe ziekenhuizen dichter bij patiënten brengen? (Professor Philippe Kolh)

De HIMSS Liège 2019, van 1 tot 3 april, is het digitaal event in de Benelux voor de internationale HIMSS-organisatie. Professor Philippe Kolh geeft tekst en uitleg over deze tweede editie in het teken van de nieuwe informatietechnologie om patiënten en ziekenhuizen dichter bij elkaar te brengen.

De Healthcare Information and Management Systems Society (HIMSS) is een Amerikaanse non-profit organisatie die vooral gekend is om zijn jaarlijks groot congres voor medische informatica dat dit jaar plaats had in Orlando van 11 tot 15 februari en sinds 2007 ook doorgaat in Europa.

De Amerikaanse organisatie zet zich in voor de verbetering van de gezondheidszorg op het vlak van kwaliteit, veiligheid, rentabiliteit en toegang tot de zorg door het optimaal gebruik van informatietechnologie.    

HIMSS Liège 2019 heeft plaats van 1 tot 3 april met sessies in het Nederlands, Engels en Frans. Het programma is vooral gebaseerd op de vraag ‘hoe patiënten en ziekenhuizen beter met elkaar verbinden?

Bart Collet, HIMSS-specialist sprak met professor Philippe Kolh, vasculair chirurg en CIO bij het CHU de Liège.  

Waarom komt er een tweede editie in Luik van het IMSS-congres over digitale gezondheid?  

Allereerst vanwege de dynamiek. De eerste editie werd georganiseerd in 2017, naar aanleiding van de 200ste verjaardag van de oprichting van de  fondation de l'Hôpital Universitaire de Liège en het dertigjarig bestaan van het ziekenhuis. Deze eerste editie verliep uitstekend en omdat we veel positieve feedback kregen, lag een tweede editie voor de hand en leek het logisch om het thema van 2017 (Continuity of Care Maturity Model) uit te diepen. Zo kwamen we terecht bij het elektronisch voorschrift, de telegeneeskunde en de interoperabiliteit. Het organiseren van een tweede editie, met als thema 'Patiënten en ziekenhuizen dichter bij elkaar brengen door informatie en technologie', was een natuurlijke evolutie.

Is Luik een strategische plek voor eHealth professionals?

Ja. Niet alleen vanwege de historische rijkdom van de stad, maar ook vanwege de centrale geografische ligging ten opzichte van België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Als onderdeel van het programma worden deelnemers ook uitgenodigd om deel te nemen aan een rondleiding door het ziekenhuis.

Wat is het thema van HIMSS Liège 2019 ?

Patiënten en ziekenhuizen dichter bij elkaar brengen dankzij informatie en technologie. Tijdens de conferentie zullen we laten zien hoe technologie een katalysator kan zijn om een positieve patiëntervaring te garanderen. Wij geloven dat investeren in deze technologieën de empathie zal beschermen of zelfs versterken. Het thema is ook een aanvulling op het thema van de HIMSS Europe & Health 2.0 2018-conferentie in Sitges , waarin het belang benadrukt werd van de rol van patiënt als piloot in het zorgparcours.

Hoe evolueert de relatie tussen patiënt en ziekenhuis?

Het kan contradictorisch lijken, maar als ziekenhuis proberen we de verblijfsduur van patiënten te verkorten en recente cijfers tonen aan dat die aanpak een succes is. Die evolutie kan grotendeels toegeschreven worden aan de technologie die het mogelijk maakt om de patiënt beter te volgen. Dat is zeker het geval voor oudere personen en patiënten met chronische of multipele aandoeningen. In de relatie patiënt-ziekenhuis gaat het hoofddoel van het ziekenhuis zich progressief verplaatsen naar patiënten-educatie en preventie (onder meer van chronische ziekten). En ook al liep de implementatie van financiële maatregelen vertraging op, voorzie ik een ‘verplaatsing’ van het ziekenhuis naar de patiënt thuis.  In het CHU waren er een aantal projecten die die evolutie illustreren zoals HODISEE (een programma voor thuishospitalisatie voor patiënten met kanker) en ENVOL (een follow-up programma voor zwangere vrouwen thuis).

Wat is volgens u het ideale scenario voor het CHU de Liège?

De patiëntgegevens integreren op een gestructureerde manier, op tijd en op een doeltreffende manier. Als we daarin slagen, kunnen we werk maken van een slim gegevensbeheer.

Ten tweede moeten we de ervaring van patiënten verbeteren en initiatieven promoten die daarnaar streven. We kunnen de  Patient-reported outcome measure (PROM) evalueren, maar we moeten ons ook concentreren op de ervaringen van de patiënten en het ziekenhuispersoneel sensibiliseren.  

Wie moet deelnemen aan HIMSS Liège 2019?

Iedereen die belangstelling heeft voor nieuwe informatietechnologie en voor zorg waarin de patiënt centraal staat. Het event is natuurlijk ook interessant om praktische informatie in te zamelen over het halen van de  EMRAM 6/7 normen en het verbeteren van de continuïteit van de zorg.

Het wordt een dynamisch en interactief congres, workshops en een bezoek aan het ziekenhuis incluis.

Het congres biedt een schat aan informatie, kennismaking met actoren in de  Benelux en een bezoek aan de mooie stad Luik!

> Meer informatie (In English): klik hier

  • Origineel interview in Engels van Bart Collet, HIMSS-specialist met professor Philippe Kolh, professor en CIO in het CHU de Liège.

    https://www.himss.eu/himss-blog/why-you-should-be-planning-trip-li%C3%A8ge-belgium-if-you-are-digital-health

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.