UZA gebruikt eerste elektrische MUG in België

Het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) heeft de eerste volledig elektrische MUG van ons land in gebruik genomen. Het nieuwe voertuig past vooral in de modernisering van de spoeddienst.

"De Mercedes EQV kwam als beste uit ons marktonderzoek", aldus spoedverpleegkundige Jibbe Huismans. "Een hybride voertuig bleek technisch niet geschikt, omdat de MUG (Mobiele Urgentiegroep) te zwaar zou worden door de combinatie van twee motoren. Om veilig prioritair te kunnen rijden, is het lichte model handiger omdat het vlot kan optrekken." 

De verpleegkundigen van de spoeddienst zullen nu een opleiding 'elektrisch prioritair rijden' krijgen, kwestie van het MUG-team zowel veilig als snel te laten aankomen bij een slachtoffer. "Er is ook artificiële intelligentie aan boord dat het rijgedrag interpreteert en beoordeelt", aldus nog Huismans. 

Omdat uit onderzoek blijkt dat weggebruikers wit licht sneller en vanop grotere afstand zien, zullen de zwaailichten van de nieuwe MUG overdag blauw en wit licht gebruiken. 's Nachts zal de wagen uitsluitend blauw licht gebruiken, omdat witte lichten in het donker verblindend kunnen zijn. 

Een andere grote uitdaging was een geschikt klimaatsysteem vinden. Binnenin het MUG-voertuig is het belangrijk dat het voldoende koel blijft zodat medicatie veilig tot bij de patiënt geraakt. In de e-MUG is daarom een temperatuursysteem geïnstalleerd dat elektrisch aangedreven wordt en zorgt voor een continu geschikte temperatuur.

De e-MUG kan 350 kilometer rijden met een volle batterij. De haalbaarheid van elektrisch prioritair rijden testte het MUG-team uitgebreid uit, samen met de organisatie Priodrive. Via een laadpaal aan de spoeddienst van het UZA, kan de MUG snel opgeladen worden, alsook via publieke snelladers in de omgeving.

De e-MUG heeft tot slot gemotoriseerde deuren en een automatisch reanimatietoestel aan boord. Er kan 300 kilogram materiaal in en er is plaats voor vier inzittenden: een verpleegkundige, een arts én twee studenten. Met een volle batterij kan de wagen 350 kilometer rijden.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.