Interactieve kiosken verbeteren toegang tot sociale en gezondheidsinformatie in Brussel

De vzw DUNE (Dépannage d'Urgence de Nuit et Echanges) heeft in samenwerking met Brussel Preventie & Veiligheid (BPV) de vernieuwde app "Le Bon Plan" en 60 nieuwe interactieve kiosken in de openbare ruimte voorgesteld. Deze tools moeten de toegang tot de gezondheidszorg in het Brussels gewest verbeteren voor alle Brusselaars.

Le Bon Plan, de gids voor sociale en gezondheidsinformatie in Brussel, bestaat al 15 jaar in de vorm van een papieren agenda die met een bijgevoegde kaart een overzicht biedt van alle sociale en medische steunpunten in de negentien Brusselse gemeenten. Sinds 2017 bestaat de gids ook als de gelijknamige app Le Bon Plan, maar de nieuwe versie die nu gelanceerd wordt, zet een grote stap vooruit. De app is voortaan in drie talen (Nederlands, Frans en Engels) beschikbaar, heeft een verbeterd design en ergonomie en is beschikbaar op zowel iOS als Android.

In de app is de informatie netjes en praktisch onderverdeeld. De gebruiker ziet er niet enkel de noodnummers, maar krijgt er per categorie, zoals "Hygiene en voeding" of "Sociale bijstand", een overzicht van de organisaties en centra waarbij ze terecht kunnen. Volledig nieuw is dat al deze informatie nu ook verzameld zit in 60 kiosken die over 40 metrostations in Brussel zijn verspreid.

DUNE vzw en BPV werken samen in het kader van het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) met een dubbel doel. Enerzijds willen ze een impact hebben op levenskwaliteit van de Brusselaars. Anderzijds willen ze een praktisch instrument voorzien voor alle betrokken actoren.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.