Coronavirus: college vraagt Riziv vergoeding teleconsultatie

Het Franstalige Collège de médecine générale (CMG) vroeg gisteren aan het Riziv tijdelijke reglementaire uitzonderingen zodat huisartsen die de teleconsultatie voor potentiële covid-19-gevallen toepassen, kunnen worden gehonoreerd.
Paul De Munck, GBO-voorzitter van de GBO en lid van het College, legt uit (*) dat de beroepsgroep vraagt om code 101076 hiervoor te gebruiken (de normale consultatiecode). De dienst zou automatisch worden gefactureerd als derdebetaler.

Onderscheid
"Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de teleconsultatie en de telefonische consultatie met vereenvoudigd advies. Voor die laatste consultatie bestaat al een code, gekoppeld aan een vergoeding van 4 euro."

"Een consultatie op afstand impliceert een voorgeschiedenis, volledige uitleg aan de patiënt, meer specifiek over de quarantaine thuis en mogelijke verergeringssymptomen die een hernieuwd contact met ons rechtvaardigen. Het duurt net zo lang, zo niet langer, dan een contact in de praktijk."

Certificaat huisquarantaine
"Naast deze afwijking gaat het ook om een officieële vaststelling van de aandoening zonder een lichamelijk onderzoek van de verzekerde. De Orde heeft in haar recente advies over uitzonderlijke maatregelen in verband met de epidemie al heel wat ethische bezwaren op het terrein gesignaleerd, met een voorbeeldige reactiecapaciteit", aldus Dr. De Munck. Zij heeft het idee aanvaard dat huisartsen na een eenvoudige telefonische anamnese op verdenking van covid-19 een certificaat van huisquarantaine moeten afgeven, met vermelding van "telefonisch ondervraagde patiënt."
Verder moet elke huisarts zich volgens zijn eigen modaliteiten organiseren in de opvolging van de patiënt na de teleconsultatie (attest, certificaat, voorschrift, bewijs van e-voorschrift en verwijsbrieven naar de spoedgevallendienst).

Faire vergoeding
Onnodig te zeggen dat het hele beroep is aangewezen op het oordeel van het Riziv. "In eigen naam roep ik op dat huisartsen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen om deze crisis te managen. De telefonische ondersteuning maakt hun dagen niet lichter. Ze worden belegerd met telefoontjes! De overheid moet zich hiervan bewust zijn. De gevraagde vergoeding is heel fair en staat wellicht niet in verhouding met de echte extra last..."
(*) Elke organisatie, lid van het CMG deelde vanmorgen met haar leden de brief aan Jo De Cock, administrateur-generaal van het Riziv 

Lees ook: iedereen vraagt Riziv vergoeding teleconsultatie

> Voorkeur telefonische consultatie - nomenclatuur in orde tegen maandag

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.