Tandartsen hanteren zwarte lijst voor patiënten die niet opdagen

Patiënten die meermaals hun afspraak met de tandarts ­afzeggen of zelfs gewoonweg niet opdagen, moeten steeds vaker op zoek naar een nieuwe praktijk. Vanaf twee annulaties ziet de Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen (VBT) dat tandartsen 'onbetrouwbare patiënten' beginnen te weigeren, staat in de kranten van Mediahuis.

Tandartsen zijn patiënten die niet komen opdagen zonder te verwittigen, al langer een doorn in het oog. Ooit leidde dat tot een primeur: de allereerste patiënt in België die door de rechtbankt werd veroordeeld tot een boete wegens herhaaldelijk niet naleven van een afspraak. Het kostte hem 720 euro. Vorige maand kwam het onderwerp nog ter sprake op een navorming gezondheidsrecht in Antwerpen. 

Patiënten die hun kat sturen zonder ook maar te verwittigen, kosten de zorgverleners geld en tijd en talrijke ­andere - mogelijk stipte - ­patiënten staan te springen om de plek in te nemen. "De vraag is veel groter dan het aanbod", klinkt het. "Dat maakt het ­gemakkelijker om patiënten af te wijzen." Tenzij dringende hulp aan de orde is, mogen zorgverleners om beroeps- of persoonlijke redenen patiënten weigeren. Indien nodig moeten ze wel doorverwijzen.

De beroepsvereniging voor tandartsen VTB staat achter de maatregel. ‘Onbetrouwbare patiënten’ worden steeds vaker geweigerd. “Als je twee keer niet opdaagt, dan ben je vaak niet meer welkom”, zegt voorzitter Yann Van Hoecke, die eraan toevoegt dat hij dat niet streng vindt. Zelf heeft hij ook al patiënten geweigerd. “Overmacht kennen we allemaal. Je kan een afspraak missen. Maar ook een tweede missen? Dan begrijp ik het als de tandarts vraagt om andere oorden op te zoeken.”

Het fenomeen zou ook van langsom meer toenemen, tot irritatie van de beroepsgroep die zo al de handen vol heeft om alle patiënten goed te bedienen. Er is immers een tandartsentekort.

Minister voor Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) toont begrip voor de tandartsen. "Niemand zal een patiënt weigeren omdat die één afspraak heeft gemist. Maar als je als patiënt keer op keer niet komt opdagen en nooit op voorhand verwittigt, is het niet verwonderlijk dat je tandarts op een bepaald ­moment zegt dat het genoeg is geweest."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.