Riziv lanceert project ‘Covid-19-patiënten thuis opvolgen via telemonitoring’

Het Riziv gaat een proefproject financieren voor de opvolging van covid-patiënten nadat ze het ziekenhuis verlaten. Met behulp van telemonitoring kan een medisch team de patiënt 24/7 volgen. Het project moet inzichten geven over het gebruik van de telemonitoring en de mogelijkheden en beperkingen voor toekomstig gebruik, ook voor andere doelgroepen.

Gebruik maken van technologische oplossingen om de toestand van patiënten in de gaten te houden die gedeeltelijk hersteld zijn, maakt het mogelijk om ziekenhuisbedden sneller vrij te maken, maar vooral ook om de bijkomende werkbelasting op het ziekenhuis, het zorgpersoneel en de huisartsen te verminderen door een betere ondersteuning door technologische oplossingen. Dat is het onderliggend idee van het project dat vandaag voorgesteld werd door het Riziv. Na het afsluiten van een financieringsovereenkomst tussen het Riziv en de groep van zorgverleners (bijvoorbeeld groeperingen van verpleegkundigen of huisartsenverenigingen)  of een ziekenhuis kan de telemonitoring starten. De overeenkomst loopt af op 31 december 2021.

In het project worden patiënten worden tot drie weken voor een ziekenhuisopname gevolgd en tot zes weken na een ziekenhuisopname. De patiënten moeten hun toestemming geven en worden geregistreerd door de huisarts, de coördinerende arts of een specialist via een centraal contactpunt.

Het medische team dat de patiënten opvolgt moet minstens tweehonderd patiënten gelijktijdig kunnen opvolgen en de beschikbaarheid van een (huis)arts kunnen verzekeren.  Het team werkt met meetapparatuur (of applicaties waarmee patiënten, mantelzorgers of thuisverpleegkundigen parameters kunnen doorgeven) en een beveiligd elektronisch platform. Bij achteruitgang of afwijkende waarden contacteert het telemonitoringteam de patiënt om de situatie op te volgen en om de patiënt te informeren en gerust te stellen. Bij belangrijke nieuwe symptomen, verslechtering van de situatie of wanneer een nieuwe medische evaluatie nodig is, wordt de patiënt of mantelzorger en de behandelende arts gecontacteerd door het telemonitoringteam om indien nodig in te grijpen.

“Een groepering van zorgverleners of ziekenhuis kan een aanvraagdossier doorsturen naar mobilehealth@riziv-inami.fgov.be”, aldus het Riziv.  “Op basis van dat dossier zal worden nagegaan of aan alle criteria voldaan is en of de verschillende opstartende projecten voldoende regionaal verspreid zijn over de verschillende provincies.”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.