Momenteel ongeveer 1.150 eAttest-gebruikers bij de CM

Na een testfase met een beperkt aantal huisartsen, werd eAttest begin februari beschikbaar gesteld aan de hele beroepsgroep. Hebben de artsen het systeem opgepikt? De Christelijke Mutualiteit (CM) deelt met Medi-Sfeer enkele cijfers en bevindingen.

Voor wie het nog niet weet: dankzij eAttest moet de huisarts de patiënt niet langer een attest voor verstrekte zorg aanreiken. Het eAttest gaat langs elektronische weg rechtstreeks naar het ziekenfonds van de patiënt, die het geld op zijn rekening ziet verschijnen. De patiënt krijgt nog alleen een bewijsstuk, voor het geval er iets zou foutgaan met de betaling.

Wat zijn de vaststellingen een kleine maand na de aftrap? Bij CM is de balans alvast positief. De zaken “lopen goed”. Voor de artsen is het nog wat wennen. Hier en daar treedt een hapering op, maar het gaat om “details waarover de ziekenfondsen en het Intermutualistisch Agentschap zich buigen, met de nodige feedback naar de gebruiker en/of de nodige signalen naar de softwarefabrikanten.”

Alle problemen zijn opgelost of gaan eerstdaags opgelost worden. Dat is te danken aan een nauwe samenwerking tussen het Intermutualistisch Agentschap, de ziekenfondsen, de softwarefabrikanten en de artsen op het terrein.

Voor de testfase waren een honderdtal huisartsen benaderd, maar uiteindelijk deden er 66 mee. Sinds eAttest op 6 februari voor alle huisartsen toegankelijk werd, stapten 758 artsen in tijdens de eerste twee weken. En 320 tijdens de twee daaropvolgende weken. “Op dit ogenblik gebruiken dus ongeveer 1.150 artsen eAttest voor onze leden”, vat men bij CM de situatie samen.

Maar blijven artsen eAttest ook gebruiken na een eerste poging? Misschien zitten er in de groep van 1.150 artsen een aantal nieuwsgierigen, die het systeem uitgetest hebben, maar er niet echt mee doorgaan. Het aantal attesten hangt af van het aantal consulten, merkt CM op. Daarom heeft men nog niet echt zicht op de situatie. “Het minimum is 1 attest. Maar het maximum is een arts die er al 650 doorgestuurd heeft. Het gemiddelde is 40.”

En hoe reageren de leden van het ziekenfonds op het nieuwe systeem? Men kan zich voorstellen dat ze tevreden zijn, nu ze zich niet meer over hun attest moeten ontfermen. Ook dat gaat CM monitoren, maar nu al blijkt dat “de reacties positief zijn, in het bijzonder over de betalingstermijn.” En die is? “Als er geen administratieve problemen zijn met het attest of de geattesteerde prestatie, vindt betaling plaats binnen 24 uur na het consult.”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Indien (als patiënt) geïnteresseerd bent in gevalideerde medische informatie, kan u terecht op onze gezondheidswebsite www.vivagezond.be.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Frederik GOEMAERE

    13 Maart 2018

    "Sinds eAttest op 6 februari voor alle huisartsen toegankelijk werd,..."

    Ondertussen zijn we meer dan een maand verder en nog altijd niet voor ALLE huisartsen beschikbaar. Hoezo goede samenwerking met softwarefabrikanten? Waarvoor diende de prijsstijging van 37% voor CareConnect? Ik dacht toch om het extra werk voor de eHealth-diensten te financieren? Hoe komt het dan dat ik nog altijd geen gebruik kan maken van het eAttest?