Domus Medica inventariseert problemen met elektronische RDB

We zijn er nog niet uit met de zuiver administratieve aspecten van de regeling derde-betaler. Domus Medica krijgt via het eigen meldpunt duidelijke signalen dat de elektronische facturatie niet naar behoren verloopt. De vereniging heeft het probleem bij het Riziv aangekaart, zodat verder overleg met de ziekenfondsen en softwarefabrikanten kan plaatsvinden.

Om de verplichte derde-betalersregeling voor patiënten met een verhoogde tegemoetkoming uit te voeren, hebben we steeds herhaald dat een performante elektronische facturatie via MyCareNet noodzakelijk is”, zegt Domus Medica. Dat is trouwens ook wat er in het medicomut-akkoord staat.

Op dit moment geeft geen enkele verzekeringsinstelling de naam van de patiënt aan als een betaling via eFac op de rekening van de huisarts gestort wordt. De huisarts kan de storting dus niet duiden. Domus heeft een hele reeks elementen opgesomd die in de minimale informatie voor de huisarts vervat moeten zitten. Voornamelijk:

  • bankuittreksels met een eenduidige identificatie van het betalende ziekenfonds (een eenduidige benaming met identificatienummer, afdeling en landsbond), alsook de factuurreferentie van de huisarts;

  • een maandelijks overzicht per ziekenfonds, dat in het EMD van de huisarts geïntegreerd kan worden: naam van de patiënt, INSZ-nummer, datum van betaling en datum van prestatie;

  • een overzicht per betaling;

  • een jaaroverzicht per ziekenfonds, voor de boekhouding van de huisarts;

  • communicatiemogelijkheid met de verzekeringsinstelling voor melding van problemen en voor betwistingen.

Domus Medica pleit voor het ontwikkelen van een dashboard waarmee de huisarts de status van de facturatie per patiënt kan opvolgen. MyCareNet en de softwarefabrikanten moeten dat samen ontwikkelen. De bedoeling is dat de arts gemakkelijk kan zien voor welke patiënten facturen verzonden zijn, welke nog verstuurd moeten worden, de datum van verzending, het referentienummer en zendnummer, de begunstigde arts, het bedrag en de status (geaccepteerd, geweigerd of betaald + betalingsdatum).

Verder stoort Domus Medica zich aan nutteloze foutmeldingen die tijdens de facturatie worden verzonden. “Wanneer de essentiële data correct zijn ingegeven via eTar en eFac, moeten de zending en uitbetaling vlot verlopen en niet onnodig vertraagd worden door verschillende nutteloze foutmeldingen.”

Domus roept alle huisartsen op vóór 20 november problemen te melden op DBR@domusmedica.be. Op die manier kan een volledige inventaris op het overleg ter sprake komen.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.