Tesla Model 3: De wind in de (elektrische) zeilen

De Tesla Model 3 heeft het allemaal: hij is praktisch, comfortabel, enorm zuinig én hij rijdt pittig. Het instapmodel voor 2021 biedt een nog hoger rijbereik, zonder dat de prijs mee is gestegen. Is dat de reden waarom dit model sinds kort zo’n bestseller is?

Eind 2021 is de vaakst verkochte wagen in Europa een model zonder uitstoot. En niet zomaar eentje: het is de Tesla Model 3. Een verrassing, want de Model 3 laat de gewoonlijke sterren van de markt in het stof bijten: de Volkswagen Polo, Peugeot 208, Dacia Sandero en Toyota Yaris – stuk voor stuk veel goedkopere wagens met een verbrandingsmotor. Tesla bevestigt zijn dominantie op de markt voor elektrische wagens dus nog maar eens: met een marktaandeel van 24% doet het merk het beter dan Volkswagen (22%), Stellantis (13%) en Hyundai/Kia (11%).

Update 2021: virtueel en echt
We weten het: Tesla houdt van updates. Die zijn voor Tesla-bestuurders schering en inslag. Sinds de Model 3 in februari 2019 op de markt kwam, kreeg zijn systeem al meer dan 70 upgrades om bijvoorbeeld het vermogen van de wagen te verhogen (+5%), de laadsnelheid en de beveiliging te optimaliseren en het entertainmentsysteem te verbeteren. Zoals Elon Musk het zelf zei: een Tesla is een auto die leeft. We kunnen hem geen ongelijk geven. Hoe dan ook heeft Tesla na 4 jaar een zichtbare upgrade voor de Model 3 in petto. Die merken we met name op aan de zwarte onderdelen van de carrosserie (richtingaanwijzers, raamrubbers, deurklinken), de velgen en de dubbele beglazing in de voorste ruiten (minder zichtbaar). Ook de interface aan boord is geëvolueerd: die geeft nu realtime het aantal beschikbare laadpalen in de Supercharger-stations aan.

Bij het basismodel (dat voortaan gewoon ‘Model 3’ heet) zien we de meest opvallende evolutie bij de accu. De capaciteit is van 55kWh toegenomen tot 60kWh, wat het rijbereik van de wagen opschroeft van 448 naar 491km volgens de WLTP-homologatiecyclus. De nikkel-kobalt-aluminiumaccu heeft dan ook plaatsgemaakt voor een gloednieuw type cellen met een combinatie van lithium, ijzer en fosfaat (LFP). Op chemisch vlak werkt een LFP-accu stabieler en dus veiliger, en hij ontzorgt de gebruiker volledig als het op opladen aankomt.

Gewoonlijk wordt aangeraden de accu tussen 20% en 80% van de capaciteit op te laden om de accu-elementen minder snel te laten slijten. Dat hoeft niet meer: een LFP-accu kun je probleemloos tot 100% opladen, zonder nadelige gevolgen op lange termijn. De enige beperking is de energiedichtheid van de cellen, die voor de hogere capaciteit zorgt. Het moet ook gezegd dat de instapversie van de Model 3 dezelfde elektrische achtermotor heeft als de Model 3 Dual Motor, om de productie te stroomlijnen. Mooi voor de rendabiliteit, maar minder leuk nieuws voor wie van uitstekende prestaties houdt: voortaan doet deze Tesla er 6,1 seconden over om van 0 tot 100km/h te geraken – een halve seconde langer dan voorheen. Is dat een gebrek? Niet echt, want de Audi Q5 45 TFSI (265pk), de BMW 630d Gran Turismo en de oude Porsche Macan S Diesel (258pk) zijn precies even snel. Die namen kunnen tellen als referentie!

Praktische technologie
De Model 3 verandert niet. Daarmee bedoelen we dat je nog steeds plaatsneemt in een ruim interieur, dat nog altijd even indrukwekkend is en waarbij nog steeds een groot scherm in het midden van het dashboard prijkt. Via dat scherm bedien je alle functies van de wagen. En dat is geen probleem, want de interface werkt vlot en snel. Bovendien is het systeem logisch. Toch een minpuntje: Apple CarPlay en Android Auto vind je hier niet!

Wie groter is dan 1,75m en op de achterbank wil gaan zitten, moet redelijk lenig zijn. Maar zodra je neerzit, merk je hoe handig het is dat deze wagen geen transmissietunnel heeft. Het glazen dak geeft het interieur bovendien een heerlijk ruime indruk. Ook de koffer met een inhoud van 425 liter is ruim genoeg. Die kan worden uitgebreid tot 542 liter als je de opbergruimte onder de kofferbodem meetelt. En dan hebben we nog niets gezegd over de plaats onder de motorkap vooraan. De centrale console is licht aangepast in deze nieuwe versie en biedt plaats om twee smartphones via inductie op te laden. Een opberglade maakt het geheel compleet.

Elektrisch rijplezier
Wat de dynamiek betreft, heeft de Tesla Model 3 alles in huis om zelfs de hardnekkigste tegenstanders van elektrische wagens voor zich te winnen. Deze berlinewagen biedt eersteklas comfort en rijdt – hoe kan het ook anders – weergaloos stil. Een van de grootste voordelen van elektrische wagens is hun levendige rijgedrag. En dat is bij de Model 3 niet anders, zelfs niet bij deze basisversie: hij trekt onmiddellijk en bliksemsnel op. Door het onmiddellijke koppel biedt de Model 3 een duivels rijplezier, en ook het chassis verdient een pluim dankzij de stabiliteit en precisie. De accu is laag geplaatst, maar dat is niet verwonderlijk bij dit model, dat inzet op een laag zwaartepunt.

De grootste troef van Tesla is ongetwijfeld het netwerk van Superchargers, waardoor je in een mum van tijd verre afstanden kunt afleggen voor een betaalbare prijs. Een snellaadbeurt kost namelijk slechts 0,31 euro/kWh, wat veel goedkoper is dan de concurrenten – die ook nog eens een minder uitgebreid netwerk hebben. Het werkelijke rijbereik bedraagt 400km als je bedachtzaam rijdt. Natuurlijk haal je iets minder kilometers op de autosnelweg: daar reken je beter op zo’n 350km. Met zijn prijs van €50.990 is de Model 3 een boegbeeld in zijn segment: hij presteert uitstekend, heeft een goede autonomie en biedt elke dag eindeloos rijplezier. De paar foutjes in de afwerkingsdetails, die wel vaker bij Tesla terugkomen, vergeven we dan ook meteen.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.