Iedereen vergat het doel van huisartsenwachtdiensten (dr. Dominique Henrion)

Mijn dienst begint vrijdag om 23 uur, na een vermoeiende week, en eindigt om 8 uur 's ochtends. Ik ben huisarts en mijn idee van wachtdienst  is om patiënten te helpen die een onverwacht gezondheidsprobleem hebben en niet kunnen wachten tot hun huisarts terug is. Een wrede wachtdienst na een uitzonderlijke protestbeweging afgelopen lente...
Ik verklaar me nader:
- Ik kom om 22.40 uur aan op de wachtpost voor mijn dienst, die om 23.00 uur begint. Ik ontdek dat er om 23.15 uur een consultatie gepland stond, op verzoek van een patiënt die om 20.30 uur was binnengekomen. Reden: al enkele dagen keelpijn. Ik wil niet eerder komen, het is een ( bijzonder) verzoek. Ik bel de dame heel beleefd en vriendelijk om het helemaal zeker te weten en bied aan om haar de volgende ochtend eerst te zien (6.30 of 7 uur).

Afwijzing, beledigingen, "daarvoor ben je daar", etc. Dan hang ik op. zonder te vergeten om mezelf te beloven een klacht in te dienen.
- 23.15 uur: telefoontje van een moeder over haar 18-jarige dochter die al 3 dagen blaasontsteking heeft. Probleem: de dochter is er niet en ik kende haar duidelijk niet. De patiënte was bij de apotheker geweest, die haar wat fyto had verkocht, waarvan we wetenschappelijk weten dat het niet werkt buiten het placebo-effect/natuurlijke evolutie. Kortom, een antibioticum had telefonisch  moeten worden voorgeschreven. Voor een gratis consult, druk op 1; voor een gratis consult met voorschrift, druk op 2...
00:15: oproep voor overgeven van 3-jarige. Geen discussie. Laten we aan de slag gaan. Aardige vader. Kind is in orde. Probleem opgelost.
01:15: oproep voor een patiënt met buikpijn sinds 4 dagen. Aardige, respectvolle patiënt. Gezien op consultatie. Hij heeft pijn maar niets ernstigs.
01.30 uur: oproep voor een ernstige bloedneus die al uren aanhoudt. De patiënte is alleen en begint zich zwak te voelen. Ze heeft alles al geprobeerd, inclusief watten. Ik heb de patiënte geadviseerd naar de spoed te gaan... Dat leek me effectiever en veiliger. Wat was de toegevoegde waarde van de huisarts?
3.00 uur: telefoontje voor een baby die 40 cm was gevallen. De moeder had naar de kinderafdeling gebeld en werd geadviseerd om de baby te laten onderzoeken. De baby is in orde, lichte koorts, niets ernstigs.

Door het publiek zoveel te bieden, worden huisartsen met wachtdienst gezien als een dienst. Een dienst die mateloos wordt geconsumeerd. En bovendien is het goedkoop! Gemiddeld €6 midden in de nacht. Dus waarom zou je jezelf die ontzeggen?
En met 1733/112 begrijpen we elkaar niet meer.

De dienstdoende arts mag niet beschouwd worden als de zoveelste schakel in de spoedketen. Huisartsen kunnen niet worden ingeschakeld voor een ja/nee-antwoord. Hun rol is toegevoegde waarde bieden met hun vaardigheden en specifieke kenmerken (minder een beroep doen op ziekenhuiszorg, thuiszorg, humaan en proportioneel beheer, aanpak van aandoeningen in de eerstelijnszorg).
In dit tempo zal het systeem exploderen: ofwel door de kostenexplosie ofwel door het ontslag van zorgverleners...
Wees waakzaam! (Sorry voor de woordspeling met 2 uur slaap in mijn botten) ????

Nog een paar bedenkingen:

  • de uitbreiding van de algemene derdebetalersregeling zal de mensen de werkelijke kosten van de wachtdiensten doen vergeten: patiënten betalen midden in de nacht €6 voor een bezoek dat de gemeenschap €90 kost (?) (cijfers nog te verifiëren)
  • het afschaffen van de diepe-nachttriage in combinatie met een inadequaat gebruik van de medische richtlijnen heeft er in de praktijk toe geleid dat er helemaal geen triage meer plaatsvindt
  • Iedereen is het doel van de aanwezigheidsdienst van huisartsen vergeten, inclusief de 1733/112 regelgevers: we moeten alleen reageren op plotse en onvoorziene gezondheidsproblemen (ongeplande zorg) die niet kunnen wachten tot de huisarts terug is. Ik heb echter de indruk dat we gewoon een dienst als een andere werden.
  • Huisartsen en -kringen kennen geen wetenschappelijke benadering van het probleem (statistieken bijvoorbeeld), deels vanwege een gebrek aan tijd en middelen, en we houden ons alleen bezig met emotionele kwesties. Ik denk dat dit verkeerd is.

Kortom, mijn wacht is symptomatisch voor de malaise, maar de fout ligt niet bij de patiënten of de 1733-operatoren, maar zeker wel bij de politiek, die zweert bij "zorgtoegankelijkheid" als mantra die alles rechtvaardigt!

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Lore VERSTRAETE

    14 januari 2024

    Volledig mee eens!

  • Axel DECRAENE

    05 januari 2024

    Het is inderdaad schrijnend dat wij als zelfstandige opgevorderd worden en onze eigen praktijk in de steek moeten laten om tijdens de week nachtwacht te doen.
    Tot voor kort was onze wachtdienst beperkt tot het gebied van onze huisartsenkring.
    Dit werkte volgens mij zeer goed.
    Patienten die beroep wilden doen op de wachtdienst konden op consult gaan bij de huisarts van wacht of konden een huisbezoek krijgen
    Vanaf 1 januari 2024 zijn we VERPLICHT om deel te nemen aan een groter wachtdienstgebied.
    We moeten verplicht deelnemen aan de nachtwacht wat voor een solo arts niet vanzelfsprekend is
    Bovendien is het gebied zo uitgestrekt dat bij een DRINGENDE oproep het problematisch kan worden om binnen een redelijke tijdsspanne ter plaatse te zijn.
    Ook naar inkomsten toe zijn er zware bedenkingen : men wordt niet meer per prestatie vergoed, maar forfaitair
    We worden bij huisbezoeken verplicht om met een chauffeur te verplaatsen waarbij de chauffeur BETER bezoldigd wordt dan de arts
    Wachtdiensten beschouw ik als een kerntaak van de huisarts, maar in deze evolutie wordt dit een hel.
    Ik begrijp niet dat het artsenkorps hiertegen geen verzet organiseert

    Axel Decraene

  • Marc DE MEULEMEESTER

    05 januari 2024

    Maar nooit durfde zeggen !
    En : “ het is toch alle x praat voor de vaak “!
    Sterkte !

  • Hendrik ROOBAERT

    05 januari 2024

    u zegt inderdaad wat iedereen denkt

  • Geert Lambrecht

    05 januari 2024

    Volledig mee akkoord.Maar het probleem wordt ook voor een deel door de ( jonge generatie ) huisartsen veroorzaakt . Alles op afspraak , geen extra overuren en om 18 u antwoordapparaat ! Op elke wacht nacht ( die in de week bij ons al om 18 u begint!!!) krijgen we patienten met de melding “ het stond vandaag al allemaal vol bij de groepspraktijk”. De jonge huisartsen zijn wel allemaal grote fan van de wachtpost want het is hun dekmantel om om 18 u met alles te stoppen.

  • An MARIUS

    05 januari 2024

    Hartelijk dank voor het schrijven van uw artikel, u hebt volkomen gelijk. Het respect verdwijnt met het verdwijnen van tarieven. Ik ben nog een van de uitzonderingen als huisarts, bij wie patienten de volle pot betalen. Ik heb een goede patientenpopulatie met nauwelijks geklaag of gezaag.
    Er bestaat echter een groot verschil in visie tussen huisartsen.
    Ikzelf heb geen energie om tegen het algemeen fenomeen van 'de huisarts als dienst' in te gaan. Ik ben blij dat u dit wel doet!!
    Collegiale groeten, dokter An Marius (huisarts te Berlare)

  • Marc AMANT

    04 januari 2024

    En wat te denken van de volgende aanmelding voor de avondwacht:
    "Ik had een afspraak bij mijn huisarts maar ik heb mij overslapen. Ik heb een attest nodig voor het werk..."
    Ik ben volledig voor het algemeen toepassen van het derdebetalersysteem. Maar op één of andere manier zou het toch mogelijk moeten zijn flagrante misbruiken op kosten van de gemeenschap te voorkomen?

  • Joke BARZEELE

    04 januari 2024

    De patiënten weten inderdaad niet dat we dit bovenop ons dagdagelijkse werk doen en geen 'recup' hebben de dag nadien. Huisartsgeneeskunde loopt voor hen gewoon door, dag en nacht, zonder onderscheid of kritische vraagstelling.
    Waarom?
    - veel te goedkoop geworden door de 3e betalers regeling
    - wachtposten worden gepromoot als toegankelijk, veel te toegankelijk
    - de politiek geeft altijd maar opnieuw de boodschap dat de huisarts ten allen tijde bereikbaar
    - enz

    Volledig akkoord om de nachtelijke wachtdiensten af te schaffen: ofwel kan de banale pathologie wachten tot de volgende ochtend, ofwel is het te ernstig en dus spoedmaterie!

  • Kim VAN DER CAM

    04 januari 2024

    Ongelooflijk waar !!!

  • Mario DEKENS

    04 januari 2024

    Ben ondertussen al 24 jaar huisarts en om de zoveel tijd komt een dergelijke reaktie over de wacht ( diensten ) en het misbruik ervan...... maar er is op al die jaren nog niets veranderd...
    Mijn standpunt is nog steeds : wachtdienst in de week/weekend tot 22 uur en nadien overschakelen naar de spoed ( wij hebben als artsen ook onze slaap nodig .. ) .
    Het enige drukkingsmiddel dat wij hebben is inderdaad zoals een collega hier aangeeft de wachtdienst enkele dagen op te schorten om hogerop gehoor te vinden voor deze problematiek..
    Maar ja, zoals ik reeds aanhaalde ... in al die jaren nog niets veranderd.... en de boer die ploegde voorts ....

  • Marc DE MEULEMEESTER

    04 januari 2024

    Niet te veel van Uw kloten maken hè Dominique of je mag het eens gaan uitleggen aan Ludo in zijn ivoren toren !

  • Birgit VERCRUYSSE

    04 januari 2024

    Beste collega's,

    mijn reactie werd per abuis onder de naam van mijn charmante collega Birgit Vercruysse verstuurd.

    Ik weet dat ze mijn mening deelt over het oneigenlijk gebruik van de wachtposten,
    maar haar reactie zou wellicht iets minder heftig geformuleerd zijn.


    Dr Quentin Vanneste , Kortrijk

  • Birgit VERCRUYSSE

    04 januari 2024

    idem dito hier...
    Wachtpost = de sarma van de geneeskunde !
    Triage gebeurt niet meer, secretariaat is doorgeef sluis, dus verloren geld...
    De chauffeur wordt (meestal) betaald om te slapen, want de patiënt komt graag (bijna gratis) zelf naar de wachtpost,zeker als de brave huisarts de triage doet!
    De huisarts wordt volledig uitgeperst!

    Er is maar 1 drukkingsmiddel mogelijk in deze vaudeville en dat is de wachtposten sluiten voor 1 of meerdere weekends, alsook de mensen verplichten om toch eerst het volle tarief te betalen.

  • Michael Saelemans

    04 januari 2024

    Herkenbaar helaas… vroeger belde men als het echt nodig was. Nu staan we in het weekend soms hechtingen te verwijderen. 95% van wat we zien op een wachtdienst kan makkelijk wachten tot de volgende dag echter indien het goedkoop is, waarom dan wachten. Spoed heeft helaas hetzelfde probleem. Er is te weinig geld hoor ik… dat men hier dan eens iets aan doet, dan is er direct meer geld voor bv de ziekenhuizen beter te financieren.

  • Inge SCHOEFS

    04 januari 2024

    Zo ongelooflijk waar. Al vaak gelijkaardige problemen meegemaakt. De huisarts als ‘marionetten’ van de bevolking. Als we aan een touwtje trekken zullen de huisartsen dansen. Zwaar ontmoedigend. Ik ben de zoveelste huisarts die door gelijkaardige taferelen zin heb te stoppen met dit beroep