Steeds meer mensen komen niet opdagen voor medische afspraak (NSZ-enquête)

Het aantal patiënten dat niet komt opdagen voor een afspraak bij een vrij medisch beroep zonder op voorhand af te zeggen, blijft toenemen. Dat meldt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) donderdag op basis van een enquête bij 453 leden.

Ook al blijft het aantal patiënten dat niet komt opdagen, een minderheid (minder dan 1 op de 5 gevallen), toch stipt het NSZ aan dat hun aantal blijft toenemen, met zowel gevolgen voor de agenda als voor het inkomen van de zelfstandigen in een vrij medisch beroep (artsen, fysiotherapeuten, psychologen, tandartsen ...).

Deze zogenaamde 'no-shows' beteken voor drie vierde van de ondervraagden een inkomensverlies van 250 euro per week. Voor twee op de tien gaat het zelfs om een verlies van 500 euro op weekbasis.

Toch geven vier op de tien ondervraagden (41 procent) aan niet achter een schadevergoeding aan te gaan. Dit omdat ze van mening zijn dat de wetgeving te vaag is en dat de patiënt toch niet zou betalen.

Bijna 90 procent wil dan ook dat er een wettelijk kader komt, waarin een schadevergoeding wordt opgenomen. "Dit kan een bedrag zijn dat gelijk is aan een deel of het geheel van de vergoedingen of een forfaitair bedrag. Zo zou iedereen kunnen vertrouwen op een duidelijke en ondubbelzinnige wetgeving voor alle medische en paramedische beroepen", klinkt het bij NSZ. Voor zes op de tien ondervraagden (59 procent) zou een redelijke termijn voor annulering neerkomen op 24 uur voor de afspraak.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • bart dubois

    30 april 2022

    Ik blijf het totaal respectloos vinden als patiënten hun afspraak 'vergeten'. En net die patiënten dringen er dan nog op aan van zeer snel een nieuwe afspraak te krijgen. Een wettelijk kader rond een no show-vergoeding is dan ook meer dan nodig.

  • Ronny ROELANTS

    29 april 2022

    Mails, SMS sturen : allemaal goed en wel ; het zou van een groot respect getuigen dat mensen nauwkeurig hun afspraak zouden onthouden zoals een bezoek in de sauna of bij de kapper ; ik vermoed dat het gebruik van GSM ook goed gekend is. Of moet het hier een Kindergarten worden ?

  • Monique van den kerkhove

    28 april 2022

    De zorgverleners kunnen best een paar dagen op voorhand een mail sturen aan de patiënt met herinnering aan de afspraak. Als de afspraak ver op voorhand is gepland, dan kan er nogal iets mislopen. Niet alle mensen beheren hun agenda zorgvuldig. Er moeten ongetwijfeld computerprogramma's bestaan voor zulke taken. Doen aub!

  • Monique van den kerkhove

    28 april 2022

    Laat de zorgverleners een paar dagen voor de geplande afspraak een herinnering sturen per mail , zal veel helpen!

  • Stefan ORIS

    28 april 2022

    Op mijn consultatie dermatologie in het ZNA is er een ´no show´ ratio van 15 tot 20% en de directie wil hier helemaal niets aan doen...
    Dr S Oris
    Dermatoloog