Spoedartsen bekritiseren 1733 als 'dokter Google-protocol'

De Belgische beroepsvereniging van spoedartsen (BeCEP) maakt zich zorgen over het snelkiesnummer 1733. Dat zou volgend jaar permanent bereikbaar moeten zijn voor niet-dringende hulp. De kritiek van de BeCEP bij monde van voorzitter Stroobants bestaat al lang en wordt nu geuit in Gazet van Antwerpen. Vooral de 'computertriage' moet het ontgelden.

Wie naar 1733 belt, wordt verwezen naar de huisarts met wachtdienst, de eigen huisarts op een later tijdstip of toch naar een spoeddienst. Dat loopt via een triageproces.

“Maar mensen kunnen zelf inschatten waar en op welk moment ze met hun gezondheidsklacht moeten zijn, veel beter dan een telefonist”, zegt spoedarts Jan Stroobants. Bovendien blijkt uit onderzoek door de Universiteit Antwerpen dat de keuze van een calltaker vaak onveilig is voor de patiënt en het systeem inefficiënt is."

Dokter Stroobants trekt de parallel met wat in het Verenigd Koninkrijk van kracht is, waar getrieerd wordt op basis van het zogenaamde 'Dr. Google protocol' na een telefoonoproep met een soort beslisboom. De opleiding van de calltakers daarvoor volstaat niet volgens hem om dat in te schatten, wat het onderzoek voorafgaand aan de implementatie van 1733 zou hebben uitgewezen.

Hij betwist het zogenaamde 'succescijfer' van de proefprojecten (0,8% faalpercentage), volgens hem een percentage dat je in de juiste context moet plaatsen. Recent zouden er zo in het Engelse NHS-systeem 20 doden onder wie vijf kinderen gevallen zijn.

Dat 1733 gebruikt wordt als eenvormig nummer als infolijn om te verwijzen naar de huisarts is voor hem geen probleem, maar wel om het in te zetten voor noodgevallen in ons land met zijn snelle en vlot bereikbare spoedhulp, legde hij uit op Radio 1.

Hijj wijst er ook nog op dat oorspronkelijk de proefprojecten samen met de spoedartsen geëvalueerd zouden worden op basis van wetenschappelijk onderzoek. "Dat onderzoek hield men maanden achter om vervolgens de spoedartsen niet meer bij het onderzoek te betrekken. Als wetenschappelijk onderzoek negatief uitdraait, stopt men met het proefproject of men start er een aangepast op, door een onafhankelijke researchgroep. We hebben dus geen vertrouwen in dat onderzoek."

Maggie De Block blijft de 1733 verdedigen: "Het systeem is goed opgebouwd en uitvoerig getest. Geeft het een kans alstublieft en wees niet bevooroordeeld", reageert ze op de kritiek.

> Lees ook: Huisartsen en ziekenhuis Herentals steunen 1733

wachtposten en spoeddiensten door één deur?

"1733 voor een stuk ingeburgerd maar toch ook kritiek"

Niet-geplande zorg: een applicatie en een website om patiënten verder te helpen

Een digitale applicatie om de spoed te ontlasten

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Marc DE MEULEMEESTER

    13 februari 2020

    we mogen op ons 2 oren slapen : robots met drones en Artificiele Intelligentie zullen alle problemen oplossen ! Brave New World !