Nieuw attest voor adviserend arts betekent meer papierwerk

Weldra treedt een nieuw attest voor arbeidsongeschiktheid in werking. Het nieuwe attest beoogt een snellere herintegratie van de werkonbekwame persoon in de werksfeer. Het beantwoordt aan de vraag van de adviserende artsen van het ziekenfonds om rond de werkonbekwame persoon in nauwer overleg te treden met de behandelende arts. 

Het attest verschilt op twee punten van de oudere versie. Ten eerste: er is meer plaats voor toelichting over de oorzaak van de arbeidsongeschiktheid. Ten tweede: terwijl de behandelende arts tot nu toe alleen een begindatum aangaf, moet hij voortaan ook een einddatum neerschrijven.

Reinier HuetingDat betekent extra werk”, zegt Kartel/ASGB-voorzitter Reinier Hueting. “Vroeger moesten we alleen de volledige periode van werkonbekwaamheid dekken als het ging om attesten voor de werkgever. Nu zullen we dat ook nog eens moeten doen voor de adviserende arts.”

Is meer overleg rond arbeidsongeschiktheid dan niet in het voordeel van de patiënt? “Jawel”, antwoordt Reinier Hueting. “Maar ik vul nu al 30 jaar het vakje in: ‘Ja, ik wil op de hoogte blijven als u een andere beslissing neemt’. Toch ben ik nog nooit door een adviserende arts gecontacteerd. Men moet niet de indruk wekken dat het traject naar werkhervatting helemaal door de adviserende arts van het ziekenfonds wordt opgenomen. We doen dat als behandelende arts heel vaak zelf. Heel veel, ook langdurige, ziekteperiodes worden afgesloten via overleg tussen de behandelende arts en de patiënt.”

De verplichting om een einddatum aan te geven is een struikelblok. Bij iemand met depressie, bijvoorbeeld, zijn we nogal eens geneigd het attest voor de werkgever tot een relatief korte periode te beperken. Daardoor hebben we meer zekerheid dat we de patiënt na die periode terugzien, zodat we verder kunnen evalueren. Als er nu ook nog eens voor iedere periode een attest naar de adviserende arts moet gaan, schrijven we de hele tijd attesten. Het nieuwe attest beantwoordt aan een nobel streven, maar het risico zit erin dat we allemaal wat meer briefjes moeten invullen. Op de recentste medicomut-vergadering (dd. 9 november) hebben we die opmerkingen vanuit het Kartel gemaakt. Het was mij niet helemaal duidelijk of het nieuwe model definitief vastgelegd was, of opnieuw binnen het Riziv besproken zou worden.

We hebben ook aangestipt dat het attest voor de adviserende arts helaas niet elektronisch verstuurd kan worden, terwijl we attesten wel vanuit een aantal programma’s naar Medex kunnen zenden.”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.