Bijna driekwart artsen weigert betaling met kaart (enquête)

Bij één op de twee gezondheidsprofessionals (48 procent) in België kunnen patiënten hun consultaties niet met de bankkaart betalen. Bij huisartsen en specialisten stijgt dit cijfer zelfs tot 73%.

Dat leert een enquête van onderzoeksbureau IPSOS, dat in opdracht van technologiebedrijf Mastercard bij 232 professionals (huisartsen, specialisten, tandartsen en dierenartsen) peilde naar de betaalmethodes in de medische sector.

Achterstand

Vergeleken met de algemene maatschappij heeft de medische sector een aanzienlijke achterstand wat betreft elektronisch betalen. Bovendien zijn er trends binnen specifieke disciplines. Tandartsen zijn het meest gedigitaliseerd: 72% van de ondervraagde tandzorgspecialisten aanvaardt betalingen met de kaart. Dierenartsen volgen als tweede met 60%. "Dit verschil is vermoedelijk te verklaren door het feit dat de tarieven bij deze groepen het meest variabel zijn en vaak ook hoger liggen", meldt Mastercard.

Liever cash

Negenenvijftig procent van de ondervraagde professionals verklaart geen betaalterminal te gebruiken omdat de patiënten vermoedelijk liever met cashgeld betalen. Van de ondervraagde artsen die geen terminal hebben, stelt de helft dat de patiënt niet vraagt om met de kaart te mogen betalen, en 69% dat er in de directe buurt een geldautomaat geïnstalleerd is. "Als de arts proactief elektronisch betalen voorstelt, staan patiënten er wel degelijk voor open. Dat geldt ook voor kleinere bedragen zoals het remgeld", preciseert Jonathan Romain, marketing- en communicatiedirecteur Mastercard BeLux.

Van de gezondheidsprofessionals die hun patiënten de mogelijkheid bieden om elektronisch te betalen, is 82% "zeer tevreden", wegens het praktische en het veilige aspect ervan. Achtennegentig procent stelt dat de patiënt vlot betaalt en 88% geeft aan dat ze hierdoor ook kunnen innen van patiënten die geen cash op zak hebben, wat het aantal achterstallen aanzienlijk terugschroeft.

Wel dient opgemerkt dat dit staal relatief klein is om de gegevens in de vier subgroepen hard te maken. Hooguit vallen hier tendensen uit af te leiden.

Mastercard start samen met Ingenico alvast een campagne om artsen te sensibiliseren voor elektronisch betalen. Als breekijzer bieden ze artsen een aanbod op maat aan en een specifiek voor hen ontworpen betaalterminal.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Frans VANDENDRIESSCHE

    05 maart 2019

    - veel specialisten werken in een ziekenhuis waar honoraria centraal geïnd worden; eigenlijk is dat ook elektronisch, maar idd niet met een creditcard.
    - betaalterminals vereisen meestal installatie van software; deze kan door een in een ziekenhuis werkend specialist niet zomaar geïnstalleerd worden, ICT dient dat te regelen, en vooral: toe te staan.
    - bankautomaat is hier op 100m vandaan: de patiënt die geen geld op zak heeft, heeft er meestal ook geen op de rekening.
    - aan geld ontvangen via bank- of creditcard zijn kosten en administratie verbonden: via de goed werkende bank apps kan het snel, veilig en gratis met de smartphone.