Jeep Compass 4xe, hybride alleskunner

We hoeven u wellicht niet te herinneren aan het verleden van het merk Jeep, dat op het einde van de Tweede Wereldoorlog in de handen van de Amerikaanse geallieerden onze wegen overspoelde. Zeker bij dit merk worden we er voortdurend aan herinnerd wat de belangrijkste taak is van een vierwielaangedreven voertuig: zich nergens door laten stoppen. Dat lukt nog altijd met het bestaande assortiment met de Renegade en de Compass. En nu is daar – in afwachting van een volledig elektrisch model – een hybride alternatief bijgekomen.

Het 4xe-logo verscheen in de herfst van vorig jaar voor de eerste keer op de eerder vermelde modellen – een logo dat verwijst naar de hybride aandrijflijn, die nu ook in de Compass 4xe wordt toegepast. De modellen delen hetzelfde oplaadbare aandrijfsysteem met een 1,3 liter turbobenzinemotor op de vooras, die gekoppeld is aan een nieuwe zestrapsautomaat. De elektromotor is op de achterwielen gemonteerd en draagt bij aan het totale vermogen van 240pk.

De Compass is groter dankzij zijn langere wielbasis en biedt daardoor binnen meer ruimte. Zelfs in de bagageruimte is er - ondanks de ruimte die door de batterijconvertor wordt ingenomen - een volume van 420 liter beschikbaar. Wat voldoende is voor dit voertuig.

De Jeep Compass 4xe is verder uitgerust met een lader van 7,2kW, waarmee u de batterij met behulp van een driefasige bron in 1 uur voor 80% kunt opladen. Als u dan nog 40 minuten meer tijd hebt, kunt u de batterij volledig opladen. Vanaf dat moment kunt u rekenen op een elektrische autonomie van ongeveer 50km.

De Compass heeft een aangename look, waarbij u ook kunt kiezen voor een combinatie van twee lakkleuren, zoals zwart-wit. Het design speelt ook meer in op de westerse voorkeuren in vergelijking met Aziatische SUV’s, die minder discreet zijn.

Het interieur zit goed in elkaar en is eenvoudig en functioneel. Het comfort is in overeenstemming met wat u mag verwachten van een model van de FCA-groep (FIAT, Alfa-Romeo, Jeep, Abarth...) en maakt niet al te veel gebruik van harde kunststoffen. Het dashboardscherm is nogal klein naar mijn smaak, maar scoort goed op het vlak van het infotainmentmanagement. Ondanks de beschikbare ruimte vond ik de opbergvakken aan de kleine kant. De rijpositie is goed, maar iets meer zijdelingse steun zou geen overbodige luxe zijn. Dit voertuig voldoet wel aan alle verwachtingen voor wie met het hele gezin op vakantie wil gaan: op de achterbank is voldoende plaats voor drie tieners.

Rijden in de elektrische modus is heel aangenaam, maar zodra de verbrandingsmotor aan het werk wordt gezet, wacht u een onaangename verrassing: die krachtbron blijkt nogal kortademig, lawaaierig en schokkerig. Mede daardoor is de Compass 4xe volgens mij niet echt geschikt voor ritten in lastige omstandigheden.

Toch staat ook deze Jeep dankzij de vierwielaandrijving en de koppelomvormer, die voor een betere grip zorgt, zijn mannetje in het terrein. En de elektromotor levert onmiddellijk het nodige vermogen, zodat u moeiteloos hindernissen kunt nemen. Ook deze Jeep laat zich dus door niets stoppen.

Uiteindelijk zou ik stellen dat Jeep met een efficiënt model aan zijn hybride-avontuur begint. Het gebruik van de verbrandingsmotor en zijn versnellingsbak zal wellicht wat tegenvallen in vergelijking met wat u krijgt in een model uit een hoger segment, maar daar staat dan wel een eerlijke prijs-kwaliteitsverhouding tegenover.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.