Derde meer farma behandeld op Brussels Airport

Brucargo, de vrachtafdeling van Brussels Airport, heeft vorig jaar 32 procent meer farmaceutische producten vervoerd. Dat zorgt er onder meer voor dat ons land op de tweede plaats in Europa staat wat betreft de export van medicijnen en gezondheidsproducten. Brussels Airport en pharma.be gaven woensdag een rondleiding op de cargozone voor farma op de luchthaven in Zaventem.

"De farmaceutische sector is de afgelopen jaren erg belangrijk geworden voor Brussels Airport", zegt CEO Arnaud Feist. "Op drie jaar tijd is de cargo van die producten bijna verdubbeld tot 37.000 ton in 2018. Vorig jaar verwerkte de luchthaven 32 procent meer farma dan het jaar voordien".

En dat is niet verwonderlijk. Brucargo zet sinds enkele jaren volop in op het transport van temperatuurgevoelige goederen zoals geneesmiddelen. Dat transport vergt een specifieke aanpak, want bij verkeerde behandeling en temperatuur kunnen medicijnen en vaccins immers waardeloos worden of zelfs gevaarlijk zijn voor patiënten. Ze moeten dus voortdurend op de juiste, vaak koude, temperatuur blijven, van productie tot klant. Het luchtvaartgedeelte van het transport is daarbij de zwakke schakel: volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA wordt de koudeketen het vaakst doorbroken wanneer de vracht zich op een luchthaven bevindt.

Brucargo zocht daarom oplossingen om de koudeketen te beschermen. Zo ontwikkelde de luchthaven een eigen gekoelde vrachttruck voor op het tarmac, waarin de temperatuur met behulp van onder meer zonnepanelen constant kan blijven. Brussels Airport heeft inmiddels negen van die zogenaamde 'Airside Pharma Transporters' en ook in de rest van de wereld is er vraag naar.

Dankzij die investeringen is België een belangrijke hub in Europa en de wereld geworden voor de export van medicijnen en vaccins. In 2017 werd voor 40,3 miljard euro aan farmaceutische specialiteiten geëxporteerd vanuit ons land. Een cijfer dat goed is voor meer dan 10 procent van de Belgische export. Een en ander zorgt er ook voor dat ons land nummer twee is in Europa voor de export van farmaproducten. Na Duitsland in absoluut volume en na Ierland wanneer de export gerelateerd wordt aan bevolkingsgrootte. 12,3 procent van de totale Europese farmaceutische export wordt vanuit België verscheept. "Bijna de helft van die export is bestemd voor landen buiten de Europese Unie", zegt CEO van pharma.be Catherine Rutten.

Ook de komende jaren wil Brussels Airport de strategische focus houden op de farmaceutische sector. Zo investeert de luchthaven 100 miljoen in de constructie van ultramoderne logistieke gebouwen van 100.000 vierkante meter in de cargozone. De helft daarvan zal bestemd zijn voor de afhandeling van temperatuurgevoelige goederen, zoals farma.

Brussels Airport kreeg daarnaast enkele jaren geleden als eerste een IATA-certificaat voor de behandeling van farmagoederen. Het certificaat wordt nu wereldwijd toegekend aan luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en afhandelaars.

In oktober 2016 startte Brussels Airport ook, samen met de luchthaven van Miami, pharma.aero op. Dat is een netwerk van luchthavens die gespecialiseerd zijn in temperatuurgevoelige vracht en die van begin tot einde een stabiele temperatuur van de producten verzekeren. Steeds meer landen sluiten zich bij dat netwerk aan.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Indien (als patiënt) geïnteresseerd bent in gevalideerde medische informatie, kan u terecht op onze gezondheidswebsite www.vivagezond.be.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.