Sociaal statuut: van papieren formulier naar "digitaal contract"

Het Riziv kondigt aan dat het start met de digitalisatie en de - gedeeltelijke - automatisatie van het beheer van het sociaal statuut. Doel: de papierlast voor artsen beperken  in de driehoeksverhouding met het Riziv en hun verzekeraar.

Het project in kwestie dat de artsen de jaarlijkse papieren aanvraag van hun sociaal statuut moet besparen, heet "infoSS" (informatisering sociaal statuut). Om de formaliteiten te verminderen, zal het Riziv zijn gegevens kruisen met die van de Kruispuntbank van Sociale Zekerheid, zegt het.

Het is ook van plan om de verzekeraars rechtstreeks in het circuit te integreren. Zij hoeven de aanvragen niet langer mee te ondertekenen, maar moeten de contractuele gegevens via een beveiligde server aan het instituut doorgeven. Deze transmissie moet niet te worden herhaald, behalve bij een contractwijziging die moet worden gemeld.

Het Riziv verwijst naar een "digitaal contract", herkenbaar aan een uniek nummer van de verzekeringsmaatschappij, en het Rizivnummer van de klant. Verzekeraars worden uitgenodigd om begin december toegang tot deze server aan te vragen.

Wat verandert dit concreet voor de arts? Naast het aangekondigde einde van de papieren aanvragen zal hij zijn situatie in de gaten kunnen houden door zijn digitale contract online te raadplegen. "In de meeste gevallen heeft hij niets meer te doen", zegt het Riziv.

"Als uit de beoordeling blijkt dat hij of zij recht heeft op de premie [lees: een sociaal statuut of "conventievoordeel" voor een actieve gepensioneerde], volgt automatisch de uitbetaling. Belangrijke elementen en wijzigingen (wijziging van de contractuele gegevens, beschikbaarheid van evaluatieresultaten, beslissing over de toekenning van het sociaal statuut, enz.) vormen een uitzondering. Wel blijft tijdens een overgangsperiode (niet gedefinieerd) de papieren informatiestroom bestaan voor artsen zonder mailadres.

Premies laten beheren

Wanneer kunnen we verwachten dat dit systeem werkelijkheid wordt? Wat de artsen betreft, zal het nog een beetje geduld vergen. Begin 2021 krijgen ze  toegang tot hun online dossier voor het bonusjaar 2020, voorspelt het Riziv. "Voor hen zullen we daarom het huidige papieren aanvraagformulier uit het premiejaar 2020 schrappen. Voor apothekers, kinesitherapeuten, logopedisten en verpleegkundigen zal infoSS een jaar eerder worden afgerond."

Het Riziv kondigt ook een mechanisme aan waarmee artsen rechtspersonen, zoals hun verzekeringsmaatschappij of natuurlijke personen, kunnen belasten met het beheer van hun premies. Dit alles zal worden uitgelegd aan de betrokken partijen, zegt het. Hetj belooft begin 2020 hierover "breed" te communiceren.

>Meer info vindt u hier

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.