Riziv lanceert nieuwe website

De website van het Riziv bevatte steeds veel nuttige informatie, maar het was niet altijd even makkelijk om eraan te geraken.

Om die kritiek te pareren lanceerde het Riziv begin december zijn nieuwe website.

 

Wat meteen opvalt wanneer we de vernieuwde website van het Riziv openen, zijn de frisse kleuren en dito opmaak. Hoewel de kleuren van het Riziv uiteraard niet gewijzigd zijn, komen ze in deze nieuwe opmaak veel beter tot hun recht, ogen ze moderner. Hoewel het oog ook wat wil, is de vorm niet de belangrijkste parameter om de kwaliteit van de website te beoordelen. De inhoud is daarbij nog steeds van groter belang. Maar ook daar schonken de ontwerpers van de nieuwe website aandacht aan.

Uit eerdere enquêtes die het Riziv deed in verband met zijn website (2008, 2011 en 2012) kwamen twee belangrijke minpunten naar voor. Het eerste minpunt luidde dat de website wel voldoende en kwalitatief hoogstaande informatie bevatte, maar dat het absoluut niet makkelijk of evident was om deze informatie te pakken te krijgen. Bij de uitwerking van de site werd rekening gehouden met de onderwerpen die door de bezoekers het vaakst opgezocht worden. Zorgverstrekkers en andere professionele gebruikers – goed voor 80% van de bezoekers – zoeken voornamelijk informatie over de nomenclatuur, reglementeringen, accreditering en geneesmiddelen. Andere bezoekers gaan vooral op zoek naar informatie over tarieven en de vergoeding van geneeskundige verstrekkingen. Een tweede minpunt dat uit de enquêtes naar voor kwam, was dat de informatie onvoldoende duidelijk was. Daarom wordt op de nieuwe site meer aandacht besteed aan de leesbaarheid.

Wat verandert er nu concreet? Voortaan is de informatie via twee ingangen te vinden: een thematische ingang die voornamelijk bestemd is voor het grote publiek en een ingang voor ‘professionals’. Via deze laatste ingang kan elke zorgverstrekker meteen naar zijn eigen groep gaan waar hij informatie op maat terugvindt. Een tweede wijziging bestaat uit het meer in het oog plaatsen van bepaalde rubrieken (webtoepassingen, publicaties en statistieken). Misschien wel de belangrijkste innovatie is de uitbreiding van de zoekfunctie tot drie zoekmotoren (voor documenten, webpagina’s en publicaties) waardoor het opzoeken veel sneller gaat. Enkele rechtstreekse linken op de homepagina leiden naar vaak gevraagde thema’s.

Om de informatie duidelijker te maken, werden alle pagina’s herschreven. Ze krijgen bovendien bovenaan een samenvatting van de inhoud, een zogenaamde ‘lead’. Op de belangrijkste pagina’s van ‘professionals’ en ‘thema’ wordt een RSS-feed toegevoegd, zodat iedereen die dat wil snel op de hoogte gebracht wordt bij wijzigingen.

Conclusie: de nieuwe website oogt mooi, biedt een aantal nieuwe mogelijkheden en zet in op duidelijke en makkelijk te vinden informatie. Al ontdekten we wel enkele kinderziektes. Een voorbeeld: wanneer je een pagina afprint (via het daarvoor bestemde icoontje) valt een deel van de tekst weg wanneer je het op een ‘staande’ pagina print. Je moet de instellingen eerst wijzigen naar ‘liggend’, terwijl ‘staand’ de standaardinstelling is.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.