Open brief kinderartsen aan minister De Block

Hierbij de open brief van de kinderartsen aan minister De Block. Zie ook ons artikel hierover.

Brussel, 21/06/2018

Mevrouw Maggie DE BLOCK

Minister van Volksgezondheid

Kruidtuinlaan 50/175

Mevrouw de Minister,

De ministerraad heeft uw voorstel van wetsontwerp goedgekeurd in tweede lezing over 'de gebundelde financiering' van de ziekenhuisactiviteiten, beter bekend als de forfaitarisering van de laagvariabele zorg. Eén van de eerste medische activiteiten die valt onder deze nieuwe wet is de bevalling van een moeder met haar aanhangsel, het op dat ogenblik juridisch nog niet erkend pasgeboren kind. Wij begrijpen dat het onderzoek van een gezonde pasgeborene op de materniteit met kleine problemen zoals geelzucht, te veel gewichtsverlies of voedingsproblemen als laag variabele zorg kunnen beschouwd worden. Maar het is niet omdat de moeder geen complicaties heeft bij de bevalling dat het kind geen ernstige problemen kan hebben: ingeklemde navel, loslating van de moederkoek, navelstrengomstrengeling, te klein gewicht of prematuur kind, neonatale bloedvergiftiging….

Deze pasgeborenen belanden dan in wat wij noemen de N*, of beter gezegd de minder intensieve en goedkopere neonatale afdeling. Daar kunnen navelkatheters gestoken worden, infusen, beademingsondersteuning door CPAP, monitoring en intensieve begeleiding van zowel baby als moeder door de kinderarts en de verpleegkundigen. Deze zorg werd ook in uw wetsvoorstel beschouwd als laag variabele zorg net zoals een normale bevalling, een extractie van amandelen, een operatie van voor blindedarmontsteking en minder dan de extractie van een wijsheidstand!, dit laatste niet opgenomen als laag variabele zorg.

Het kan niet dat de criteria voor de ernst van de pasgeborenen opgenomen in de N* enkel bepaald wordt door de toestand van de moeder.

Indien deze wet zo wordt toegepast zal dit leiden tot het sneller doorsturen van deze semi-kritieke kinderen naar de veel duurdere neonatale intensieve zorgen (NICU). Dit door de onvoldoende financiering van de activiteiten op N*. Op dit moment zijn er diensten N* waar de ondersteuning voor de neonatus helemaal werden uitgebouwd, waar dit in andere (vaak kleine) diensten N* niet werd uitgebouwd. Dit feit alleen wijst er al op dat dit geen laagvariabele zorg is. Met de huidige voorstellen zullen de diensten die de voorbije jaren geïnvesteerd hebben in goed en uitgebreide neonatale zorg gepenaliseerd worden, terwijl de andere diensten er financieel beter van worden. Ook betekent dit dat moeder en pasgeborene sneller losgerukt zullen worden van hun vertrouwde omgeving, wat zeer nadelig is voor de ontwikkeling van de relatie moeder kind.

Wij vragen u dan ook om onmiddellijk de nomenclatuurnummers met betrekking op N* uit de laagvariabele zorg te halen.

Tot hiertoe is het ons niet gelukt om u hiervan  te overtuigen, ondanks verschillende pogingen. Ook werden wij nooit betrokken als pediaters bij de besprekingen omtrent de criteria voor laagvariabele zorg voor bevallingen.

Om ervoor te zorgen dat het kind in het algemeen, en de pasgeborene in het bijzonder in dit dossier, de optimale kindvriendelijke en wetenschappelijk onderbouwde zorgen kunnen krijgen, eisen wij dat in alle dossiers waar de zorg voor kinderen in te pas komen het advies van de kinderartsen gevraagd wordt, en niet bepaald wordt door adviseurs zonder enig ervaring in kindergeneeskunde

Pr G. Casimir         Dr M. Pletincx          Pr A. De Guchtenaere          Dr P. Philippet

Voorzitter                 Voorzitter                       Voorzitser VVK           Voorzitter GBPF

Belgische          Beroepsvereniging

Academie voor    van Kinderartsen

Kindergeneeskunde

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.