40 levens per jaar op het spel door besparing Mug-helikopter

Nu de provincies verdwijnen, dienen een aantal provinciale subsidies te worden overgeheveld. Voor West-Vlaanderen en een deel van Oost-Vlaanderen kan dat drastische gevolgen hebben als geen enkele overheid de verantwoordelijkheid op zich neemt om de Mug-helikopter verder te subsidiëren.

West-Vlaanderen eist alvast de federale basisfinanciering voor de MUG-helikopter bij monde van provincieraadslid Maarten Tavernier (Groen). De volledige West-Vlaamse provincieraad schaarde zich achter een motie waarin de federale regering wordt gevraagd om te zorgen voor een basisfinanciering voor de MUG-helikopter. Eerder luidde dokter en coördinator Nicolas Muller al de alarmbel. 

De vzw Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening die de Mug-helikopter in West-Vlaanderen en delen van Oost-Vlaanderen in de lucht houdt, ziet de steun van de provincie West-Vlaanderen (110.000 euro of zowat voor een vijfde van het werkingsbudget), wegvallen. 

De Vlaamse noch de federale overheid wil de toelage overnemen. Ambulances op de weg worden gefinancierd via de ziekenhuisfinanciering, voor de helikopter telt dat blijkbaar niet, een beslissing die geen steek houdt. 

Niet normaal

"Vinden we het normaal dat deze vzw middelen moet bijeenschrapen en afhankelijk zijn van de gunsten van West-Vlaanderen, de gemeenten en de bedrijven? En ieder jaar moeten leven in onzekerheid? Nee, dat vinden we niet normaal", aldus Tavernier. "Het is niet de verantwoordelijkheid, noch de bevoegdheid, van de provincie, gemeenten en bedrijven. Dat is het wel voor de federale overheid. Dat lijkt ons niet meer dan logisch. Het zou een sterk signaal zijn mocht dit unaniem goedgekeurd worden." Waarop de motie inderdaad unanieme steun kreeg.

De helikopter is er niet zomaar voor de show. Jaarlijks is hij goed voor ruim 600 interventies (85% primaire interventies en 15% interhospitaaltransporten). Hij redt gemiddeld op jaarbasis 40 levens. 

In acht dichtbevolkte gebieden van Vlaanderen geraken de medische teams - in aparte wagens - er bij een noodoproep slechts in minder dan 90% van de gevallen voldoende snel - binnen het kwartier. Dat blijkt uit een recente studie van de Nationale raad voor ziekenhuisvoorzieningen en de UGent.

De Mug-helikopter steunt ook op donateurs.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Guy NOLLET

    26 januari 2018

    Reddinghelikopters op zee en in de bergen zijn okee. In Vlaanderen die stilaan één grote stad wordt betwijfel ik dat.
    De prijs tegenover een "dankzij de helikopter" geredde patiënt is dan ook zeer hoog.