Unicef lanceert #VaccinesWork-campagne om vaccins te promoten

Van 24 tot 30 april voert Unicef een wereldwijde campagne onder de hashtag #VaccinesWork om de kracht en veiligheid van vaccins te promoten. Dat meldt de kinderrechtenorganisatie in een persbericht.

Ondanks de voordelen van vaccins zijn in 2017 wereldwijd naar schatting 1,5 miljoen kinderen gestorven aan ziektes die door vaccins konden voorkomen worden. Dat is vaak te wijten aan een gebrekkige toegang tot vaccins, maar er zijn ook ouders die weigeren hun kinderen te vaccineren omdat ze twijfelen over de vaccins of achterdochtig zijn over de farma-industrie.

De hashtag #VaccinesWork wordt online al langer gebruikt om voorstanders van immunisering te verenigen. Dit jaar werkt Unicef samen met de Bill & Melinda Gates Foundation, de Wereldgezondheidsorganisatie en Gavi (de vaccinatie-alliantie) om nog meer mensen te bereiken.

De campagne loopt samen met de Wereld Vaccinatie Week van 24 tot 30 april 2019. Voor elke like of share van posts op sociale media met #VaccinesWork tijdens die week zal de Bill & Melinda Gates Foundation een dollar bijdragen aan Unicef, tot maximum 1 miljoen dollar. "We willen het besef dat vaccinatie werkt letterlijk viraal laten gaan", zei Robin Nandy, hoofd van het Unicef-vaccinatieprogramma.

Een ander onderdeel van de campagne is de korte animatiefilm 'Dangers', die uitlegt aan ouders dat ze met vaccins hun kinderen kunnen beschermen. Daarnaast zullen UNICEF-experts vragen beantwoorden over hoe vaccins werken, hoe ze worden getest, waarom kinderen vaccins moeten krijgen, en over de risico's voor kinderen die niet tijdig worden gevaccineerd.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.