"Totaalverbod op alcoholreclame noodzakelijk" (onderzoek UGent)

Een totaalverbod op alcoholreclame is noodzakelijk om de volksgezondheid te verzekeren. Dat is de conclusie van een studie in opdracht van het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO), waarover De Morgen bericht. "Om de volksgezondheid optimaal te beschermen, dient zo'n verbod volgens de onderzoekers bovendien deel uit te maken van een allesomvattend alcoholbeleid", zegt BELSPO in een persbericht over de studie.

Promotor Tom Decorte en zijn collega's vergeleken de impact van alcoholmarketing in verschillende Europese landen met elkaar. In een tweede deel van de studie werd er bij zowel de alcoholindustrie als de gezondheidssector gepeild welk type regulering zij percipiëren als het beste.

"Frankrijk is een heel stuk strenger dan België. Ondanks de vrees voor een economisch bloedbad koos het land ervoor om al in 1991 sportevenementen niet meer te laten sponsoren door alcoholische merken", zegt onderzoeker Ruben Kramer. "Het wereldkampioenschap voetbal in 1998 toonde dat de vrije plekken meteen ingevuld werden door andere bedrijven."

In België moet het "Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken" de verschillende belangen in discussie over alcoholreclame verenigen. Volgens de onderzoekers doet dit convenant echter onvoldoende om de volksgezondheid te beschermen. Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat niet alleen de inhoud van reclame, maar ook de totale hoeveelheid aan alcoholreclame waaraan iemand wordt blootgesteld leidt tot een positievere houding tegenover alcohol en een toename van het alcoholgebruik. "Toch zijn er in het Belgische Convenant nagenoeg geen regels opgenomen die het verspreiden van alcoholmarketing inperken. Bovendien kunnen de restricties op reclameboodschappen door marketeers al te eenvoudig worden omzeild", zeggen de onderzoekers.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) houdt toezicht op de naleving van de code en oordeelt over mogelijke overtredingen. Maar daar slaagt ze volgens de onderzoekers niet in: de volksgezondheid wordt nauwelijks tot niet in acht genomen. "De JEP is een zelfregulerend orgaan van de industrie. Het is niet in hun belang om de volksgezondheid te beschermen", zegt Kramer.

Onder meer daarom pleiten de onderzoekers voor een algemeen verbod op alcoholreclame in België. Ze kijken ook naar andere maatregelen die leiden tot een betere bescherming van de volksgezondheid: het beperken van het aanbod van alcohol en het verhogen van de prijs en van de leeftijdsgrens voor de aankoop van alcoholhoudende dranken. Het effect van deze maatregelen is pas optimaal wanneer ze deel uitmaken van een geïntegreerd en totaal alcoholbeleid, luidt het. En dat is de taak van de overheid. De onderzoekers dringen dan ook aan op de ontwikkeling van een wetgevend kader.

De Unie van Belgische Adverteerders (UBA) noemt een totaalverbod naïef: "als je echt iets wilt verbieden, verbied dan het product", klinkt het. Ook minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) loopt niet warm voor zo'n verbod. "Verbieden om te verbieden, haalt nauwelijks iets uit", zegt haar woordvoerder. "Niet iedereen die al eens een fles wijn of een pintje koopt in een nachtwinkel is een probleemdrinker of toekomstig alcoholist."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.