Software contactonderzoek kan maar 10 contacten aan 

Het zo al delicate contactonderzoek bij mensen met ­covid-19 wordt bemoeilijkt door software die achterop loopt. Dat schrijft De Standaard vandaag. Zo kan het digitale platform dat de 'call agents' gebruiken, maximaal tien contactpersonen registreren. Bij slechts de helft van de oproepen is er overigens sprake van een gesprek, en daarbij geeft zeker niet iedereen contacten door.

Wanneer iemand meer dan tien personen doorgeeft, moeten de ­contactonderzoekers die hand­matig bijhouden. Vanaf morgen mogen we nochtans wekelijks vijftien andere personen ontmoeten. Een update moet het probleem verhelpen.

Een ander probleem is dat het vandaag onmogelijk is om zelf het contactcentrum te bellen. Besmette personen die zich een ­extra contact herinneren, kunnen dat dus niet doorgeven. Over drie weken moet dat verholpen zijn. Ook voor dokters die verbonden zijn aan scholen of bedrijven, wordt het daardoor eenvoudiger werken.

Langzaam maar zeker verbetert het contactonderzoek, al is er nog veel werk. Bij slechts de helft van de oproepen is er sprake van een gesprek, en daarbij geeft zeker niet iedereen contacten door.

> Lees ook: "Wie info niet vrijgeeft aan contactonderzoekers, solt met volksgezondheid"

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.