Nieuw ziekenhuisschip Mercy Ships aangekomen in Antwerpse haven

In Antwerpen is zondag de Global Mercy aangekomen, het nieuwe ziekenhuisschip van de liefdadigheidsinstelling Mercy Ships. In de Antwerpse haven wordt het 'grootste private hospitaalschip ter wereld' de komende zes maanden afgewerkt en ingericht.

Mercy Ships vaart met professionele vrijwilligers langs Afrikaanse havens om gezondheidszorg te bieden aan mensen die daar in hun omgeving geen directe toegang toe hebben. Sinds 2007 vaart de organisatie met het omgebouwde schip Africa Mercy.

Het passagiersschip Global Mercy, het tweede en grootste schip van Mercy Ships, werd nieuw gebouwd op een havenwerf in China. "Het oorspronkelijke plan was om de afwerking tot ziekenhuisschip te doen in de Filipijnen, maar dat kon door de coronacrisis niet doorgaan", zegt Bert van Dijk, voorzitter van Mercy Ships België. "Daarom moesten we vorig jaar op zoek naar een nieuwe haven."

De keuze viel op de Antwerpse haven, waar het schip zondag arriveerde. Mercy Ships en Port of Antwerp hebben een samenwerking sinds 2015, met onder meer een jaarlijks fundraisingdiner voor de organisatie. In Antwerpen zelf zal het schip zo'n zes maanden lang kosteloos liggen aan het Nautisch Operationeel Centrum van het havenbedrijf. Een vijftigtal bedrijven uit de haven ondersteunen de komst van het schip, financieel en door bepaalde diensten gratis uit te voeren. Zo gebeuren alle loodsdiensten gratis en voert de FOD Financiën de douaneformaliteiten gratis uit. Er wordt nog gezicht naar vrijwilligers die willen helpen bij de afwerking.

"Dat alles gratis moest gebeuren, was niet het moeilijkste deel", zegt Rob Smeets, Chief Operations Officer van Port of Antwerp. "Het vinden van een ligplaats in de volle Antwerpse haven was lastiger. We hebben plaats gevonden aan onze Nautische Operationele Cluster, in het hart van de haven. Op de plek waar ook onze sleepboten liggen, hebben we snel een soort miniterminal aangelegd." Bij de organisatie kwam volgens Smeets heel wat planningwerk kijken: "Twintig à dertig mensen hebben hier een jaar lang voltijds aan gewerkt."

Het schip zal beschikken over 7.000 vierkante meter ziekenhuisruimte, met zes operatiekwartieren en zo'n 200 hospitaalbedden. Na afwerking vertrekt de Global Mercy voor haar eerste missie naar Dakar in Senegal, waar het ook gedoopt zal worden. De bouw van het schip kostte ongeveer 200 miljoen dollar, zo'n 170 miljoen euro. 

Mercy Ships krijgt wel eens de kritiek dat haar manier van werken een niet-duurzame vorm van ontwikkelingshulp is. "Maar we zetten ook steeds meer in op de ontwikkeling van de lokale gezondheidszorg aan land", zegt van Dijk. "Afgelopen jaar was dat extra veel, omdat we door corona beperkt waren in onze reismogelijkheden: tussen de 50 en 60 procent van ons budget ging naar lokale projecten. Daarbij gaat het om verbetering van de infrastructuur van plaatselijke ziekenhuizen en opleidingen voor lokale gezondheidsmedewerkers. We leiden ook technici op om met nieuwe toestellen om te leren gaan. Daarnaast leiden we, samen met UNICEF, in Afrika honderdduizenden mensen op om coronavaccins te leren toedienen."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.