In ons land zijn er tot nu toe nog geen bevestigde gevallen van een besmetting met het ebolavirus. Toch neemt de FOD Volksgezondheid de nodige maatregelen. "We hebben de ziekenhuizen en artsen nog eens grondig geïnformeerd over de noodprocedures in het geval van een vermoedelijke besmetting met het ebolavirus", zegt Annelies Wynant, de woordvoerster van de FOD Volksgezondheid.
De eerste symptomen zijn plotse koorts, vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn en een oogontsteking. Dat is de zogenaamde 'dry phase'. Die wordt gevolgd door braken, diarree, ¿huiduitslag, keelpijn, buik- en borstpijn, symptomen van nier- en leverfalen en - in sommige gevallen - inwendige en uitwendige bloedingen. Dat is de zogenaamde 'wet phase'. "We vermoeden dat zich de komende tijd nog een aantal patiënten kunnen aandienen die deze mogelijke symptomen vertonen en naar het getroffen gebied zijn gereisd", klinkt het.
In Roeselare werd maandagavond alarm geslagen toen een patiënt mogelijke symptomen vertoonde, al bleek dat uiteindelijk loos alarm.








