Feedback van het Riziv: onaanvaardbare fouten

Het Riziv gaf alle actieve huisartsen vorige week opnieuw individueel zicht op hun voorschrijfgedrag. Het minste wat je mag verwachten is dat die feedback correct is. Maar te zien aan de feedback van een aantal huisartsen… op die Riziv-feedback, is dat zeker niet altijd het geval. Met enkele potsierlijke voorbeelden als bewijs. Ook MyCareNet vertoont weer kuren.

Zo werkt dokter L.G. samen met een collega in een duopraktijk maar dat betekent nog niet dat ze handelen als een identieke tweeling. Nochtans: “Onze resultaten (van de feedback, nvdr.) zijn op elk onderdeel identiek?!”, luidt zijn verwonderde reactie.

Sowieso hebben heel wat huisartsen verder hun bedenking bij het feit dat deze feedback slaat op voorschrijfgedrag van ruim twee jaar geleden terwijl in dit digitale tijdperk de gebruiker in een mum van tijd dergelijke feedback moet kunnen krijgen. “Wat een farce, twee jaar geleden is een eeuwigheid”, laat dr. K.M. dan ook verstaan.

Een andere huisarts, dr. S.N., doopt zijn reactie in een dosis cynisme: “Vandaag feedback ontvangen van het Riziv. Lijkt mij uitermate betrouwbaar. Ik zou deel uitmaken van een groepspraktijk (met duizenden patiënten) terwijl ik al  meer dan 30 jaar solo werk…

In dezelfde zin reageert dokter G.V.A.: “Ik had tot 2013 een duopraktijk. Volgens  deze cijfers had ik die in 2016 nog steeds? Dus totaal niet betrouwbaar!”

Tot zover een niet-exhaustief overzicht uit het blunderboek. Het jammere is dat dergelijke uitschuivers het hele systeem, dat op zich zeker zijn nut kan hebben, op de helling zet.

Digitale kronkels van MyCareNet

Ook op andere vlakken blijken de digitale kronkels confraters  te teisteren. Een oude bekende, MyCareNet, vertoonde weer heel wat kuren sinds begin deze maand. En die problemen bleven minstens een tiental dagen aanslepen zonder dat de betrokken artsen verwittigd werden.

Uiteindelijk volgde langs een omweg een uitleg van de helpdesk van MyCareNet dat om onbegrijpelijke redenen elektronische facturen weigerde: “De bestanden worden bij ons intern herbehandeld. Ze werden opnieuw in verwerking gezet op 06/02/2019. Gisteren werden al resultaten (aanvaardings- en weigeringsbestanden) opgestuurd, maar door de grote massa kan het zijn dat andere resultaten pas volgen in de loop van de komende dagen.”

Mochten huisartsen hun patiënten zo behandelen of diagnosticeren, ze zouden hen snel kwijt zijn.

Lees ook: riziv-geeft-individuele-feedback-aan-alle-huisartsen

 

 

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.