Charmeoffensief huisartsen voor specialistenrapporten

Volgende week voeren 20 Vlaamse huisartsenverenigingen actie om een betere verslaggeving van de specialist naar de huisarts in de verf te zetten. Ze bedanken hen voor de hen toegezonden verslagen, maar vaak kan het beter, luidt het. Het initiatief gaat uit van Domus Medica en de Artsenkring Zennevallei, met de steun van de Orde.

De actie #verslagvoordehuisarts wordt verantwoord door te wijzen op de centrale rol van de huisartsen bij het beheer van het gmd/emd, waarbij ze sterk afhangen van de verslagen die hen door de tweede lijn worden doorgestuurd. De kwaliteit van die data is cruciaal.

Op een begeleidende persconferentie in het UZ Brussel zullen onder meer minister Wouter Beke, huisarts Frank Mertens (Zennevallei) en Roel Van Giel (Domus Medica) het woord nemen om het probleem te duiden, naast hoofdarts Sint-Jan Brussel Kenneth Coeneye en CEO UZ Brussel Marc Noppen.

Niet dat die communicatie met de specialisten nu desastreus is, nuanceert Liesbeth Devreker (huisartsenkring Zennevallei). “De huisartsen zijn dankbaar voor de verslagen die hen dagelijks goed en tijdig bereiken. Een goede ontslagbrief opstellen vergt tijd. Maar het gebeurt nog steeds dat van belangrijke consultaties waar bijvoorbeeld medicatie wordt gewijzigd of nieuwe elementen opduiken, geen verslaggeving wordt opgemaakt. Of dat het verslag onduidelijk is, of naar de verkeerde huisarts wordt doorgestuurd."

"Soms bevatten brieven geen bestemmeling. De huisarts kan de info wel raadplegen via de zogenaamde hubs, maar hij krijgt er geen enkele notificatie van en loopt dan achter de feiten aan.”

Aanbevolen wordt om het verslag rechtstreeks naar de gmd-houdende arts te sturen en niet enkel op de hub te plaatsen. Dat geldt zowel voor ziekenhuisartsen als voor artsen die in een privépraktijk aan de slag zijn. Vooral de Brusselse ziekenhuizen hebben werk op dat vlak.

Concreet luidt de boodschap van de huisartsen aan de specialisten als volgt: “Gezondheidszorg is teamwork – samen schrijven we het gezondheidsverhaal van onze patiënten. Bedankt voor jullie verslagen, ze betekenen veel voor ons!"

"We beseffen dat verslagen schrijven inspanningen kost, niettemin krijgen we van elke consultatie waar nieuwe bevindingen zijn of medicatie verandert, graag een verslag: elektronisch, tijdig, duidelijk en geadresseerd aan de juiste huisarts. Bedankt om mee het gezondheidsverslag van onze patiënt te schrijven!”

Brussel

Wat Brussel betreft, moet er nog heel wat water door de Zenne vloeien: de Brusselse huisartsenkring (Bhak) sluit zich volmondig aan bij deze actie maar een gezamenlijke actie met de Franstalige collega’s (FAMGB) is voorlopig niet aan de orde. Wel bestaat de intentie om met hen samen te werken rond een type-ontslagbrief die alle ziekenhuizen zullen kunnen hanteren. Sowieso is de situatie er complexer omdat vele patiënten geen vaste huisarts hebben.

“UZ Brussel zou als enig Nederlandstalig ziekenhuis in Brussel én als opleidingscentrum voor specialisten een toonaangevende rol kunnen en moeten spelen in dat verband, maar verscheidene diensten schieten er jammerlijk genoeg tekort ondanks jarenlang overleg”, aldus nog de actievoerders.

Hand in eigen boezem

De huisartsen beseffen dat ze ook zelf hun communicatie naar de ziekenhuizen kunnen verbeteren. Ze willen de reactie vermijden dat de pot de ketel verwijt dat hij zwart ziet. Hun verwijsbrieven moeten eveneens volledig en duidelijk zijn en elektronisch verstuurd worden.

Slaan en zalven

Aan de burger wordt gevraagd om te checken of de huisarts op de hoogte is als hij in behandeling is bij een specialist en om de communicatie wat mee op te volgen. De functie en het belang van de verschillende lijnen in de gezondheidszorg krijgt hij voor de zekerheid mee in een notendop. Patiënten krijgen drie tips mee: een vaste huisarts zoeken, voor een gezondheidsprobleem eerst bij de huisarts langsgaan en op tijd naar het ziekenhuis vertrekken.

De specialisten die het goed doen inzake hun communicatie naar de huisartsen, krijgen een bedankingskaart en een gadget: een notitieboekje met de quote “bedankt om mee het gezondheidsverhaal van onze patiënt te schrijven.”

Aan de actie worden ook ludieke beelden per specialisme gekoppeld.

De deelnemende huisartsenkringen en -verenigingen:

Doen mee met drukwerk en digitaal:

  • Zennevallei
  • HARNO
  • HVG
  • BHAK
  • Antwerpen/centrum
  • ZHORG
  • OVO
  • Zuiderkempen
  • Schelderupel
  • Antwerpen Noord
  • Dijle en Nete
  • HAOWVL
  • Antwerpen Zuid

Doen mee enkel digitaal:

  • Pajottenland
  • Kinema
  • Haki
  • Khobra
  • Hoppeland
  • Panacea
  • Vesalius

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Roger VAN HOOF

    14 oktober 2021

    Allemaal goed en wel doch zelf krijg ik, als gepensioneerde cardioloog zonder praktijk nu, wekelijks medische rapporten van uit Brusselse ziekenhuizen van patiënten die ik nooit heb gekend. Waarschijnlijk bestaat er in het Brusselse een naamgenoot-huisarts. Verschillende vragen omdat te stoppen bleven tot hiertoe zonder gevolg....Dr Roger Van Hoof, internist-cardioloog op rust, mail : rogervanhoof1@telenet.be

  • Joost STAELENS

    14 oktober 2021

    ik heb meer problemen met het feit dat een aantal de ziekte briefjes , voorschriftjes, en andere documenten zoals verzekeringspapieren aan de huisarts delegeren "omdat ze geen tijd hebben" of" omdat dat niet voor hen is"

    joost staelens

  • Koen VAN BELLE

    14 oktober 2021

    Het ware beter geweest de intentie tot verbeteren van wederzijdse communicatie in de verf te zetten in plaats van “de specialist” of “het Brussels ziekenhuis” met de vinger te wijzen. Spijtig.