Nederlanders doorgaans tevreden over bejegening van hun huisarts (Nivel)

Nederlanders zijn in 2023 tevreden over hoe de huisarts hen bejegent. Vooral op 'beleefdheid' en de gelegenheid die patiënten krijgen om vragen te stellen, scoren ze hoog. Wel zien meer noorderburen af van zorg vanwege de kosten, een trend die stijgt.

Net als vorige jaren zijn burgers in 2023 over het algemeen tevreden over de zorgverlening. Zo blijft een grote meerderheid van hen (82%) tevreden over de manier waarop de huisarts hen bejegent. Ook is bijna driekwart (73%) positief over de gelegenheid die ze krijgen om hun huisarts vragen te stellen.

Toch ervaren de patiënten ook dat huisartsen onder grote tijdsdruk werken. Slechts iets meer dan de helft (55%) vindt dat hun arts voldoende tijd voor hen uittrekt. Nog een punt dat kan verbeteren is om de zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen want bijna een op de drie blijft toch nog wat op zijn honger, twee derde is voldaan (66%).

Daarnaast ziet Nivel dat het percentage burgers dat afziet van zorg toenam tot 11% in 2023. Het jaar voordien lag dat slechts op 8%. Dit én meer blijkt uit jaarlijkse peilingen ‘Tevredenheid van burgers over zorg’ met het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg, die sinds 2016 elk jaar ook worden opgenomen op de website van Staat van Volksgezondheid en Zorg.

De resultaten van 2023 zijn gebaseerd op de antwoorden van 723 respondenten (respons 48%).

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.