MyHandicap moddert aan, Domus Medica adviseert

MyHandicap werkt echt niet zoals het zou moeten. Domus Medica raadt aan te wachten op de papieren versie van een aanvraag, tot er zekerheid is rond de status van het elektronisch systeem.

Dat systeem werd ingevoerd in juli van vorig jaar. Mensen met een handicap kunnen voortaan allerlei vormen van bijstand elektronisch aanvragen. Ook aan de kant van de arts loopt het automatisch: hij krijgt het formulier voor het aanleveren van de nodige medische gegevens in zijn eHealthBox.

Domus Medica had in de vroege zomer van 2016 al een eerste keer de vinger opgestoken, om aan te geven dat er hier sprake was van extra onbetaald administratief werk. De FOD Sociale Zekerheid reageerde met de belofte dat de betrokkenen zouden worden aangespoord zelf met de huisarts contact op te nemen na het invullen van een aanvraag.

Dat was toen men nog dacht dat het systeem vlotjes geïntegreerd zou raken in alle EMD-pakketten. De overheid had hier immers de kar voor het paard gespannen: MyHandicap werd in gebruik genomen, maar niet alle pakketten konden het gebruiken. Het zou wel snel in orde komen…

Nu meldt Domus Medica dat het helemaal fout loopt, sinds de informaticasystemen in december werden aangepast: dossiers worden niet opgevolgd, aanvragen geraken niet verstuurd, informatie uit ingegeven dossiers verdwijnt. Er zou ook sprake zijn van personeelsperikelen. Op dinsdag 14 maart legde een deel van het personeel het werk neer, omdat de situatie onhoudbaar werd. Er werd besloten terug te keren naar het vorige informaticasysteem. Tegen september zou er een nieuw, definitief systeem moeten zijn. 

Intussen moeten de ‘perifere’ gebruikers de administratie wel kunnen bereiken. “De evolutie is gunstig aan de kant van de aanvragers”, zegt André Gubbels, hoofd van de Directie-generaal Personen met een handicap, FOD Sociale Zekerheid. “Maar het zal nog lang duren vóór alle artsen MyHandicap gebruiken. Tot nog toe wordt zowat 15% van de aanvragen bij de huisarts elektronisch afgehandeld.”

Moeten de artsen vrezen voor een deadline, zoals met het elektronisch voorschrift? “Absoluut niet”, zegt de directeur-generaal. “We gaan geen deadlines opleggen. We begrijpen dat hier tijd voor nodig is.” Hij bevestigt ook dat aanvragers gesensibiliseerd worden om hun arts te raadplegen voor het invullen van de formulieren.

Domus Medica raadt aan het elektronische systeem even te laten rusten en weer naar het papier te grijpen, tot er meer duidelijkheid is. De koepel zal bij de betrokken diensten aandringen op een snelle oplossing.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.